Paulsen har vært medlem av NOSO (som den gang het Tromsø Symfoniorkester) helt siden 1993, og bassisten fra Mo i Rana har vært en markant figur i Tromsøs musikkliv i en mannsalder.

Nå kan han endelig legge hender på sitt drømmeinstrument: En spesialbygd, femstrengers kontrabass, laget av den tyske instrumentmakeren Stefan Johann Krattenmacher.

Den dype og kraftige lyden bærer svært godt inne i kontorlokalene på Kulturhuset, idet Paulsen gir Feedback en demonstrasjon i bruken av kontrabassen.

Et elskovsforhold

Bassisten viser stolt fram sitt nye instrument, som er langt mer enn et arbeidsredskap for den rutinerte musikeren. Paulsen omtaler kontrabassen som den absolutt beste han noensinne har spilt på.

– Det var kjærlighet ved første blikk! Jeg og bassen har et elskovsforhold i øverste klasse. Dette er kontrabassenes Rolls-Royce, eller kanskje heller Mercedes – siden den er tysk, sier musikeren med et bredt glis.

– I stedet for kjøpe et gammelt instrument, som mange gjør, valgte jeg å gå for en ny kontrabass. Eldre instrumenter tåler ikke det tørre klimaet på vinterstid i Tromsø, har lett for å sprekke, og må dermed repareres for tusenvis av kroner.

Prisen er også en grunn til å velge nytt, fremfor brukt, ifølge bassisten. Da Paulsen spurte sin sjef Tor Lægreid om å få kjøpe ny kontrabass, var ikke NOSO-direktøren vanskelig å be.

– Gamle instrumenter som holder samme kvaliteten som denne, koster en million kroner og oppover. Å kjøpe instrumenter av denne typen er investeringer. De stiger i pris med tiden og verdien blir aldri borte, som i klassiske malerier, forklarer Paulsen.

– Kan aldri slutte i orkesteret

– Hvor mye kostet denne kontrabassen?

– Den kostet 30.000 euro, pluss moms og skatt – så cirka 350.000 kroner. Det er NOSO som kjøpt bassen, som en investering i orkesterets egenkapital. Men instrumentet er designet for at jeg skal bruke det. Det er jeg som har bestilt bassen, prøvd den, og vært med på utformingen – med tanke på at jeg skal bruke den i resten av min karriere i NOSO.

– Hva skjer med bassen hvis du slutter i orkesteret?

– Da er det noen andre heldige som overtar den. Vi kaller den bare for «NOSO-bassen», da det er en unik konstruksjon. Så jeg kan jo aldri slutte i orkesteret, sier Paulsen, og bryter ut i kraftig latter.

Møtte «verdens beste» i Tromsø

Paulsen kjente til instrumentmaker Stefan Johann Krattenmacher – som han omtaler som verdens beste bassbygger – gjennom kolleger i andre orkestre, som hadde bestilt sine kontrabasser fra tyskeren. Bassistens første møte med Krattenmacher var allikevel svært tilfeldig.

– Jeg gikk tilfeldigvis på Krattenmacher da en kollega introduserte ham for meg – i Tromsø! Han skulle til Lyngsalpan for å stå på ski, haha. Så hele greia virker skjebnebestemt for min del. Jeg fikk bare snakket med ham i fem minutter, men fikk bestilt en bass fra ham, sier Paulsen lattermildt.

– Som å vente tre år på kjæresten

NOSO-musikeren ble så invitert til Tyskland, hvor han brukte fem dager på å prøve en rekke kontrabasser. Tre år tok det, før Paulsens bass var ferdigbygd og levert.

– Hvordan var det å vente i tre år på instrumentet? For en musiker må vel ventetida ha vært som mild tortur?

– Ja. Det er som å vente i tre år på kjæresten, etter å ha valgt henne ut fra et harem. Man lurer på om man fortsatt er like forelska som man var, da man først møttes. Etter et par kopper kaffe, kunne jeg kalle bassen for dama mi. Hun er som kontrabassenes svar på Sophia Loren, avslutter den humørfylte musikeren.

spesielt instrument: Den tyske instrumentmakeren Stefan Johann Krattenmacher (til venstre) og Stein Paulsen poserer sammen med kontrabassen førstnevnte har bygget. Foto: Privat