– Vi vil ha med partnere som utvikler Buktafestivalen og har sammenfallende verdier med oss. iTromsø har god og bred kulturdekning, det har vært viktig for oss, sier festivalsjef Lasse Lauritz Pettersen i Buktafestivalen.

Rock, øl og sjømat

Det er 70 dager til det braker løs for årets Buktafestival, den 14. i rekken. iTromsø og Bukta har inngått samarbeidspartneravtale i forbindelse med årets festival.

Festivalen profilerer seg med rock, øl og sjømat, det mener festivalsjefen passer bra med det iTromsøs kultursatsing står for.

– Den redaksjonelle dekningen og kommentarstoffet verdsettes høyt, med både lokal og nasjonal gjennomslagskraft. Det har vært viktig for oss. Gjennom avisa kulturdekning når vi mange i vår målgruppe, sier Pettersen.

Engasjement og lidenskap

For Bukta er det viktig å beholde integriteten og ikke skjele til hva andre gjør.

– Vi jobber uavhengig av trender, kvalitet vil alltid seire, og vi bryr oss ikke om hva andre mener. Vår strategi er å være mer oss selv, mer Bukta.

Når han vil samarbeide med iTromsø er det fordi han mener avisa satser tungt på kultur gjennom blant annet musikk og film på Feedback, men også mat.

– Det ligger en entusiasme i bunn for dekningen av kultur, musikk, film og mat. Det er kvalitativt godt stoff. Vi trigges av engasjementet og lidenskapen, som vi gjenkjenner i det vi jobber med.

iTromsø-redaktør Stig Jakobsen gleder seg over at nok en av byens kulturaktører vil samarbeide, etter at mediehuset i høst inngikk samarbeidsavtale med TIFF.

Sans for Bukta-innstillingen

– Vi ser verden på lik måte med Bukta. Vi tror kulturinteressen er der, både innen det smale og brede rockesegmentet.

Redaktøren viser til at avisa alltid har satset tungt på festivaldekning. Han elsker Bukta-innstillingen.

– Vi dekker Bukta maksimalt fordi kvaliteten på festivalen er så bra. Det vil vi fortsette med uansett. Jeg har alltid vært svak for Bukta-holdningen, de bare gjør ting. Det er tøft at de serverer fisk sammen med rock’n’roll. Festivalinteressen er større enn noensinne, sier Jakobsen.

BRED DEKNING: iTromsø har alltid brukt rikelig med spalteplass på Buktafestivalen. Nå blir det et markedsmessig samarbeid.

Begge er opptatt av Bukta ikke bare er en arena for store nasjonale og internasjonale band, men også en stor mulighet for lokale og regionale band å få vist seg fram for et stort publikum.

– Vi ønsker å ivareta det nordnorske rockemiljøet. Gjennom Bukta Battle konkurrerer man om spillejobb på Bukta, sier kommunikasjonssjef Marianne Saus.

– Vi vil være en utstillingsarena for regionale band i tromsøregionen. Vi tar lokal musikk på alvor, og å kunne utvikle lokale talenter er en trigger for oss, legger festivalsjefen til.

Vitamininnsprøytning

Stig Jakobsen har selv smakt på musikklivet og vet hva det betyr å spille på en scene.

– Det å bli booka til en rockefestival er en skikkelig vitamininnsprøytning, det må aldri undervurderes, sier han.

Årets Buktafestival arrangeres fra 20. til 22. juli.