Dårlige besøkstall byr på hodepine for festival: – Det er ikke kritisk, men vi er ganske bekymret for fremtiden

Denne helgen klarte Karlsøyfestivalen kun å lokke til seg 300 betalende publikummere. Det byr på utfordring for den lille festivalen ute i havgapet.
Sliter: Svein-Egil Haugen og Karlsøyfestivalen går en usikker fremtid i møte etter svake besøkstall under årets festival. Foto: Miriam Leiros 

Sliter: Svein-Egil Haugen og Karlsøyfestivalen går en usikker fremtid i møte etter svake besøkstall under årets festival. Foto: Miriam Leiros 

– Det ble ikke så ille som jeg fryktet på fredagen, men vi kun hatt rundt 300 betalende gjester. Med de frivillige og artistene er vi opp i rundt 600–700 besøkende totalt, og det er en klar nedgang fra tidligere år. Det er ikke så ille som først fryktet og ikke kritisk på dette punktet, sier festivalkoordinator for Karlsøyfestivalen, Svein-Egil Haugen søndag kveld.

Likviditeten i trøbbel

Haugen presiserer at de har tjent nok til å gjøre opp for seg og at underskuddet etter årets festival ikke er kritisk for videre drift i første omgang, men skaper klare utfordringer.

– Vi er ganske bekymret for likviditeten vår mot neste års festival. Fremtiden er en skikkelig hodepine akkurat nå. Flybilletter og slikt til artistene må betales før vi får våre vanlige inntekter fra selve festivalen, og de pengene må vi få på plass på et vis. Dette betyr at vi må være kreative utover høsten for å finne en løsning, sier Haugen.

Økt konkurranse

I dag har festivalstaben oppsummert helgen og diskutert mye for å komme til bunns i hvorfor det var så få gjester som kom. En ting festivalen merker godt er at det stadig blir flere festivaler å konkurrere med om publikum.

Denne helgen ble det også arrangert Midnattsrocken i Lakselv og Trænafestival, og Riddu Riddu starter på onsdag.

– Dette er vårt 18. år, og når vi startet var den eneste andre festivalen i fylket Riddu Riddu. Vi har en noen handikapp sammenlignet med andre festivaler, som f.eks. overnattingsmuligheter. Folk som kommer hit må sove i telt eller lavvo og kan ikke bare dra hjem til seg selv etter siste konserten, sier Haugen.

Vil ikke endre profil

Selve programmet til festivalen kan også være en av grunnene til at det ikke klaffet helt med publikum i år, erkjenner Haugen.

– Vi er ikke en kommersiell festival og ser lite vits i å booke halvkjente band til flere hundretusener mens vi kan booke mindre kjente band som holder en mye høyere kvalitet for halve prisen. Jeg synes kvaliteten på årets program er veldig høy og har fått utelukkende positive tilbakemeldinger fra publikum. Jeg ser at vi kanskje gjorde en liten tabbe med å i hovedsak booke artister som er mest kjent sørpå. En ting vi blir å se på nå er om vi burde satse mer på artister med lokal tilknytning til Tromsø, sier Haugen, og forsetter:

– Vi kan ikke gå på akkord med vårt mål for festivalen heller for å lokke til oss publikum. Karlsøyfestivalen er en festival med mening og et politisk budskap, og vi kan ikke bare fokusere på musikken.

Fornøyd totalt sett

På tross av labre besøkstall og økonomiske utfordringer, er Haugen svært fornøyd med årets festival.

– Jeg synes årets festival har vært helt strålende. Både bandene, det sterke politiskeprogrammet og kanskje spesielt barneprogrammet i år har vært veldig bra. Årets festival vil jeg gjerne være med på å lage igjen til neste år, men da med mer publikum, avslutter Haugen.