Den første rockejula

I 1954 fikk vi ikke bare en ny musikkstil, men også den første rock’n’roll-tragedien.
FRA COUNTRY TIL ROCK’N’ROLL: Bill Haley & His Comets i et pressefoto fra 1956. Da bandet spilte country var de kjent som «The Saddlemen», men da en mer lukrativ overgang til rockemusikken var offisiell, skiftet de navn. Inspirasjonen kom faktisk fra Halleys komet og spilte på navnelikheten mellom astronomen Halley og musikeren. Foto: James Kriegmann/ Wikimedia Commons 

FRA COUNTRY TIL ROCK’N’ROLL: Bill Haley & His Comets i et pressefoto fra 1956. Da bandet spilte country var de kjent som «The Saddlemen», men da en mer lukrativ overgang til rockemusikken var offisiell, skiftet de navn. Inspirasjonen kom faktisk fra Halleys komet og spilte på navnelikheten mellom astronomen Halley og musikeren. Foto: James Kriegmann/ Wikimedia Commons 

50-tallet var tiåret som ga oss rockemusikken og i april 1951 ble «den første rock’n’roll-plata» spilt inn for å markere begivenheten. Denne låten, «Rocket 88» med Jackie Brenston and his Delta Cats, fikk stor betydning for Bill Haley som senere skulle få æren for det mange feilaktig fremdeles mener er den første rockelåten, «Rock Around The Clock» (1954).

LES OGSÅ: Rockestjerna som ble tromsøværing

Fra country til rhythm’n’blues ...

Bill Haley var opprinnelig en countrystjerne, av mange regnet som den fremste jodleren innen sjangeren. Det endret seg i 1951 da han spilte inn «Rocket 88» med sitt backingband «The Saddlemen». Låten markerte en ny begynnelse for bandet som endret navn til Bill Haley & his Comets.

I 1954 ble konkurransen skjerpet da Elvis Presley slapp sin første singel, «That’s All Right». Haley hadde allerede hatt suksess på de amerikanske hitlistene, men med Elvis ble slusene virkelig åpnet for rock’n’rollen og dens primære inspirasjonskilde, rhythm’n’blues.

– Alle rhythm’n’blues-plater er «skitne» og like dårlig for ungene som stoff, mente radioverten Peter Potter.

LES OGSÅ: Lemmy krevde 12 velskapte menn da han kom til Tromsø

... til rock’n’roll!

Det stemmer at mange av de første rock’n’roll-singlene hadde blitt sensurert for å tekkes folk flest (i betydningen «et hvitt publikum»), men slike overtramp fra sjangerens side ble glemt da The Drifters slapp sin julesingel «White Christmas» i november.

Selv om begrepet «rock’n’roll» ikke var nytt, fikk det nå et nytt bruk og et nytt innhold ved hjelp av programmet «Alan Freed’s Rock and Roll Party» som spilte både de opprinnelige artistene (som Bo Diddley, Little Richard og Chuck Berry) og de hvite artistene som covret låtene deres (som Elvis og Bill Haley). Alan Freed kalles da også ofte for «rock’n’rollens far».

– Rock and roll er ei elv av musikk som har tatt opp i seg flere bekker: rhythm and blues, jazz, ragtime, cowboysanger, countrysanger, folkesanger, sa Freed i filmen «Rock, Rock, Rock» (1956).

LES OGSÅ: Da Iggy ble TUIL-fan

Den første tragedien

«Den første rock’n’roll-tragedien» var det rhythm’n’blues-artisten Johnny Ace (1929 – 1954) som sto for da han drepte seg selv første juledag 1954. Omstendighetene er omstridt, men endte med at Ace kom til å skyte seg selv i hodet. Ingenting tydet på at dette var et selvmord da ulykken skjedde kun timer etter at Ace hadde kjøpt seg en splitter ny ’55 Oldsmobile. 5000 mennesker skal ha deltatt i begravelsen hans i Memphis.

Alan Freed ble i 1986 innlemmet i Rock and Roll Hall of Fame sammen med blant andre Sam Phillips og flere av «deres» artister; Chuck Berry, Fats Domino, Little Richard og Elvis Presley. Haley fulgte etter i 1987.

LES ALLE Feedbacks musikkminner


iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.