I konsertens første del hvor han spilte solo, presenterte han musikk av de to samtidige russiske komponistene Nikolai Medtner og Sergeij Rachmaninoff, to komponister som begge plasserer seg innen den romantiske tradisjonen, og som begge hadde rykte på seg for selv å være pianister av høy klasse. Slikt kan det bli flott og spennende musikk av, og også musikk som krever sin utøver.

Shishkin hadde med seg to musikkstykker fra Medtners serie med tre opus han har kalt «Glemte sanger», begge skrevet rundt 1920.

På klaveret i Tromsø domkirke, hvor han også spilte finalen i Top of the World, fikk vi oppleve balanserte og godt spilte framføringer med utsøkt teknikk og fine formidlinger av verkenes dynamikk.

Rachmaninoff

Rachmaninoff regnes som en av de store mestrene innen pianolitteraturen. Hans pianokonsert nr. 2 blir sett på som noe av det fremste som er skrevet for instrumentet.

Shishkin ga sitt publikum sin tolkning av pianosonate nr. 2. Og det var virkelig klasse over framføringa. Sonaten ble følsomt og fint spilt med stor sans for musikkens detaljer. Samtidig formidler han verkets store linjer på en utsøkt måte.

Det vitner om både store tekniske ferdigheter og flott forståelse av musikken i det Shishkin her leverer.

BRATSJ OG PIANO: Lazar Miletic og Dmitry Shishkin spiller Henry Vieuxtemps’ Sonate for bratsj og piano nr. 1.

Med bratsj

I konsertens andre del inviterte Shishkin til et samspill med sin venn bratsjisten Lazar Miletic, opprinnelig serber, men nå kunstnerisk leder for Musikk i Nordland.

Med belgiske Henry Vieuxtemps Sonate for bratsj og piano nr. 1, flyttes musikken nesten 100 år lenger tilbake i tid enn den russiske pianomusikken i første avdeling.

Vi får et vakkert verk med mye lidenskap og store følelser.

Det andre verket, Preludium og allegro av Fritz Kreisler er originalt skrevet for fiolin og piano. Dette gjør kanskje også at vi her får mer virtuositet i bratsjstemma enn en vanligvis opplever i originalskrevet musikk for instrumentet. De to musikerne tolker verket med en kledelig ungdommelig friskhet, med god balanse mellom instrumentene. Her er også nydelige vekslinger mellom stemmene, spesielt i allegrodelen av verket.