Nordlysfestivalen

Slo ikke fjorårets publikumsrekord, men solgte likevel flere billetter

Nordlysfestivalen er over etter elleve dager og 50 konserter.
NEDRIGGING ETTER WENCHE MYHRE: Søndag formiddag var marked- og kommunikasjonsleder Kent-Einar Myreng i Nordlysfestivalen på The Edge, for å rigge ned etter konserten med Wenche Myhre og Tromsø Storband lørdag kveld. 

NEDRIGGING ETTER WENCHE MYHRE: Søndag formiddag var marked- og kommunikasjonsleder Kent-Einar Myreng i Nordlysfestivalen på The Edge, for å rigge ned etter konserten med Wenche Myhre og Tromsø Storband lørdag kveld. 

Fra 24. januar til og med søndag 3. februar har Nordlysfestivalen hatt konserter innenfor ulike sjangre rundt om i hele Tromsø sentrum. Ifølge marked- og kommunikasjonsleder Kent-Einar Myreng har de hatt totalt cirka 11.000 besøkende i år, inkludert lunsjkonsertene som er gratis, det er 1700 færre enn i fjor hvor det var publikumsrekord med 12.798 publikummere.

– Det er litt under i fjor og det er forventet. Vi hadde også flere forestillinger i fjor enn i år. I år har vi dessuten hatt færre store gratisarrangementer hvor folk bare kunne dukke opp, men vi har solgt flere billetter sier Myreng.

Les også: – Det ble en musikalsk utblåsning vi sjelden opplever

Han er én av to som jobber fulltid med festivalen, i tillegg til festivalsjef Line Fusdahl.

Under avviklingen av festivalen har de vært totalt fem personer i lønnet arbeid og 85 frivillige.

Bredere program

Antall billetter solgt i fjor var 5268, mens det i år var 6070 solgte billetter. Dette er ikke medregnet arrangementene som avvikles søndag kveld.

– Vi er kjempefornøyde med disse tallene. Fjoråret var også veldig bra, men vi har merket at både frivillige og publikum har vært fornøyde. Dessuten er det artig å være tilbake på The Edge, hvor vi ikke hadde konserter i fjor.

Les også: Stjernene på tå for Tromsø

– Er det noen nye grep dere har iverksatt i år, som dere mener har gjort festivalen bedre?
– Vi har satt søkelyset på å være mer synlig og at hele byen skal få med seg festivalen, innenfor alle generasjoner. I tillegg synes jeg vi har et enda bredere program en tidligere. Vi har, i større grad enn tidligere, jobbet for å finne noe for alle og ufarliggjøre festivalen. Det er ikke bare for dem som vil ha klassisk musikk på hovedscenen.

Beatles solgte best

Noe av det som kanskje overrasket mange var konserten med Beatles-coverbandet The Cavern Beatles på fredag og lørdag.

– Vil dere også gå så bredt ut neste år?
– Ja, profilen vår er vi veldig fornøyd med. Det vi er mest opptatt av er å gi folk en god musikkopplevelse, og ifølge terningkastene fra begge avisene i byen, har de vært gode hele veien. Med noen få unntak.

Ifølge Myreng var 21.30-forestillingen med The Cavern Beatles på fredag den best solgte, med 570 personer på The Edge. Dårligst gikk New Classical Kids On The Block på Driv med 50 solgte billetter.

– Den konserten var i regi av Musikk i Nordland og kom litt sent inn på programmet. Vi fikk ikke solgt den godt nok inn. Men vi inviterte skoleklasser inn og fikk fylt salen godt.

– Hva har vært den beste opplevelsen så langt?
– Det var definitivt å se sjokket til alle på The Edge, når Ale House Session startet og folk skjønte hva som foregikk. At det sto en person og brygget øl på scenen midt i konferansesalen på the Edge. De skulle egentlig spille litt over en time, men endte på 2,5 og folk skjønte ikke det var slutt.

Les også: Plastikk-Beatles

Og det har også dukket opp noen overraskelser underveis.

– Du kan planlegge så mye vil til en festival, men du må alltid drive brannslukking. Folk har ramlet på isen og plutselig fikk vi beskjed at vi måtte stille og rigge ned i dag på The Edge, men sånn er det å drive festival. Man kan ikke bare sitte på kontoret. Det skjer noe hver dag.