De har vidt forskjellig bakgrunn og spiller ulik musikk. Likevel fungerer samarbeidet perfekt

For andre gang samles denne gjengen for å sette lydsporet til verdens eldste, fortsatt bevarte, helaftens animasjonsfilm.
TAR OSS MED TIL 1001 NATT: Jai Shankar, Eirik Hoel Sandvik, Evelina Petrova, Geko Fattal og Vladimir Vdovol øvde sammen på Tvibit fredag før konserten lørdag. Foto: Marianne Lein Moe 

TAR OSS MED TIL 1001 NATT: Jai Shankar, Eirik Hoel Sandvik, Evelina Petrova, Geko Fattal og Vladimir Vdovol øvde sammen på Tvibit fredag før konserten lørdag. Foto: Marianne Lein Moe 

Lørdag ettermiddag vises filmen «The Adventures of Prince Achmed» under Stumfilmdagene på Verdensteatret. Filmen er fra 1926 og er regissert av tyske Lotte Reiniger. Bandet som spiller er Tromsø internasjonale filmfestivals helt «egne» band TIFF Barents Band, som ble satt sammen i forbindelse med årets filmfestival i januar, og som nå er gjenforent for å gjenta filmkonserten.

– Ingen av oss kjente hverandre da vi møttes i januar for å øve til TIFF, men etter fire intense øvedager ble vi godt kjent, og vi utfyller hverandre på en utrolig god måte, sier fløytist Eirik Hoel Sandvik fra Tromsø.

Improvisasjon

I tillegg til Sandvik er det Evelina Petrova fra Russland på trekkspill og vokal, norsk-indiske Jai Shankar, norsk-libanesiske Geko Fattal på Oud (en korthalset lutt), og Vladimir Vdovol på perkusjon, også han fra Russland.

– Det som er spennende med dette samarbeidet er at vi kommer fra ulike sjangre og kulturer. Alle tar med seg sin kunnskap, kultur og «bagasje» inn i musikken noe som gjør det veldig mye mer spennende enn om alle kun spilte klassisk eller hadde konservatisme-bakgrunn, sier Petrova, som har komponert deler av musikken som skal spilles.

Ellers er det også mye improvisasjon.

– Vi ser jo filmen nå som vi øver, så vi vet hva vi skal spille til. Jeg har tidligere spilt til Reinigers filmer uten å ha sett dem først. Da snakker vi impro, men mye kommer til å skje i øyeblikket og det blir nok annerledes enn da vi spilte i januar, sier Petrova.

– Magisk

Festivalsjef Martha Otte kan fortelle at det er helt bevisst at det nettopp er disse som skal spille til denne filen.

– Filmen er «eksotisk» på sitt vis, og vi ønsket at musikken skulle gjenspeile dette. Vi befinner oss i 1001 natt-universet og vi ville ha musikk som kunne forsterke opplevelsen av det. Vi var gjennom flere runder, men vi landet på denne sammensetningen, noe vi er svært glad for.

– Hvordan var det å se dem under TIFF?

– Det var helt magisk. Ikke bare fordi det er så annerledes, men musikerne evner å ta meg seg bakgrunnen sin inn i musikken. Summen av alle delene gjør det rett og slett veldig bra.

Otte vil beskrive selve animasjonsfilmen som banebrytende.

– Den animasjonen som tas i bruk med skyggesiluetter er veldig spesiell og karakteristisk for Reiniger. Hun klarer å skape en følelse av eventyr, og denne filmen er noe vi har ventet lenge på å gjøre.