Nordisk sound med russisk krydder

Den norsk-russiske jazzkvartetten Treskatresk overbeviser med sitt debutalbum «Man in the sea». Dette er melodiøs og drivende musikk som engasjerer.
 

Treskatresk består av de to tromsømusikerne Jakop Janssønn (slagverk) og Ola Rokkones (saxofon) sammen med russiske Andrei Kondakov (piano) og Vladimir Volkov (kontrabass).

Kondakov og Volkov er sentrale musikere i russisk jazz. Kondakov kan se tilbake på samarbeid med ei rekke velkjente internasjonale jazzmusikere som blant andre Bobby McFerrin, Rosario Giuliani og Randy Brecker. Volkov jobber på tvers av sjangrer og er like aktuell i jazz og fri-improvisasjon som innen rock og klassiske musikkprosjekter.

Slik sett har Volkov også noe til felles med velkjente og hyperaktive Ola Rokkones som operer innen både folkemusikk, jazz og klassisk musikk. Jakop Janssønn vant nylig Spellemannpris med Marja Mortensson hvor han musikalsk får utløp for sitt nære forhold både til jazz og samisk musikk.

På sine reiser gjennom Nord-Norge og Russland har bandets medlemmer skapt stedegne komposisjoner som presenteres i et utvalg på dette albumet. I tittelsporet «The man in the sea» er komponisten Andrei Kondakov blant anna inspirert av skulpturen «Havmannen» i Mo i Rana, men nevner også folkemusikkmotivene i Edvard Griegs musikk sett i relasjon til tilsvarende elementer som kommer til uttrykk hos Jan Garbarek.

Med det er vi også inne på at det er ikke bare steder, natur og virksomhet knytta til dette som er inspirasjonskilder til musikken på denne plata. Her er også musikalske idealer som ligger i bunn for det de fire musikerne skaper.

Og det er helt klart at nordisk jazz med nevne Garbarek ikke er å komme utenom. Ikke minst gjelder dette uttrykket Garbarek skapte gjennom sitt kvartettsamarbeid med svenske Bobo Stenson.

Men her er også mange andre referanser til det lyriske, litt kjølige og samtidig melankolske som har stått sentralt når den nordiske sounden i europeisk jazz skal defineres.

Noe av den samme melankolien er også sterkt nærværende i russisk tradisjonsmusikk og har nok også via den kilden funnet veien inn i dette bilaterale produktet.

TRESKATRESK: Treskatresk med Jakop Janssønn, Andrei Kondakov, Vladimir Volkov og Ola Rokkones. Foto: Bjørn Leirvik 
        
            (Foto: Bjorn Leirvik     www.leirvikfoto.no)

TRESKATRESK: Treskatresk med Jakop Janssønn, Andrei Kondakov, Vladimir Volkov og Ola Rokkones. Foto: Bjørn Leirvik  Foto: Bjorn Leirvik www.leirvikfoto.no

Jazz er heller ikke jazz uten at den har et globalt tilsnitt. Kondakovs komposisjon «Pat» er for eksempel ikke så vanskelig å knytte til den amerikanske gitaristen Pat Metheneys musikk gjennom rytmikk og melodiføring, selv om det ikke finnes en eneste gitarakkord å høre på denne plata.

Selv om det jeg her har nevnt er med og preger dette albumet, så skapes det fine variasjoner gjennom de 11 komposisjonene som er noenlunde likelig fordelt mellom de fire musikerne som alle tar med seg sine særtrekk som komponister inn i det musikalske kollektivet.

Og det virker som om de fire musikerne trives godt i fellesskapet som gir god plass til individuell utfoldelse i et miljø hvor det utvilsomt hersker en stor musikalsk forståelse og respekt for den enkeltes kvaliteter.

Slikt blir det god musikk av!

«Man in the sea» ble spilt inn og miksa av Espen Elverum Jakobsen i Kysten Studio i Tromsø i januar 2018 i forbindelse med at Treskatresk da holdt en konsert under Nordlysfestivalen. Nå kan vi glede oss til et gjenhør med bandet og musikken når en ny konsert står for døra 10. august under Tromsø Jazzfestival. I tillegg gjestes også Varangerfestivalen og Oslo Jazzfestival dagene før og etter Tromsø.