Tromsø-rapperen Oter gikk fra å være Tromsøs store rap-håp til å forsvinne helt etter han slapp sin debutplate «Kollektiv kollaps» i 2014, etter sine tre foregående mixtapes – «Mens du venter» 1, 2 og 3.

I påsken slapp han – tilsynelatende ut av intet – en ny låt og video, som viser en gammel, upublisert «spotcheck»-skatevideo fra Tromsø sentrum.

«Dokker e på noe tjuvbonisk, tragisk, æ får hallisa av knallisa» rapper Oter på comebacklåten «240».

– Jeg går inn og lar penna lede an og skriver i øyeblikket. Dette er Oter i sin aller reneste form, sier Stian Ottesen – bedre kjent som Oter til Feedback. Eller «Young Hoel», et annet alias han også går under.

OTER UTE AV DVALEN: I tre år har Oter og Carl Christian Lein Størmer laget musikk sammen i skjul. Nå er de klar for å vise det til omverdenen. Foto: Carl Christian Lein Størmer

– Jævlig artig

Etter mange år uten å ha gitt ute noen egen musikk, lover han nå flere Oter-låter fremover:

– Det var på tide å røre seg litt igjen. Jeg har holdt på i det skjulte og laget litt musikk de siste årene. Det var på høy tid å begynne å få det ut. Jeg er i full jobb, og dette er ikke noe jeg skal satse på, men låtene er for bra til at jeg kan sitte å holde på dem for meg sjøl.

Ottesen forteller at det han jobber med nå er et overskuddsprosjekt:

– Hovedkriteriet mitt er bare å ha det jævlig artig og å ta alt på gefühlen. Det bærer låtene også preg av. Jeg skal ikke si for mye, men jeg har ganske mye musikk liggende, og skal slippe en del låter i en periode fremover.

Fornyet interesse for faget

Mens hans siste plate unektelig var en mørk og svart affære, er comeback-låten av den lystigere sorten.

– Ja, flere av de nye låtene kommer til å overraske folk. Jeg har eksperimentert en god del, og gått tilbake til musikken jeg likte da jeg begynte. Du kan si jeg har fått en fornyet interesse for faget: skriving, og framfremføring av raptekster. Det har rett og slett vært jævlig artig.

– En god venn av meg og Carl Cristian (Lein Størmer, produsent. journ.anm.) kom med en tilbakemelding i studio, som jeg tok til meg: Mørke tekster på mørke beats er så som så. Men småmørke tekster på lysere beats er noe helt annet. Da jeg tenkte på det, var det noe som løsnet. Det betyr at jeg har hoppet på litt andre beats enn jeg ville hoppet på for fire år siden.

Han har jobbet i studio med multitalentet Carl Christian Lein Størmer, og de har jobbet sammen om produksjon av beats og låtene.

– Carl Christian har laget alle låtene jeg har spilt inn de siste årene. Etter en fuktig kveld fant vi ut at vi skulle gjøre noe sammen, men ante ikke hva. Han er det sykeste multitalentet jeg har møtt. Jeg har på min side bestandig vært han drita rapperen som har sittet i bakgrunnen og hørt på mens produsentene har laget beats. Men denne gangen ville jeg være med, og vi har sittet sammen og lært oss mye og laget hip-hop-beats. Det var ikke så bra til å begynne med. Men nå har det blitt jævlig bra, er Ottesens konklusjon.

Trengte pause for å få orden

– Hva skjedde etter Kollektiv Kollaps – og hvor ble du av?

– Jeg holdt på med musikken daglig siden jeg var 17–18 år og flytta til Oslo. Det var på tide å få noen av de private tingene på stell. Å få økonomien, jobb og privatlivet på rett kjøl. Det var på tide med en liten pause. Men at den skulle vare så lenge hadde jeg ikke sett for meg, sier Ottesen, som til daglig jobber med graving for maskinentreprenør Roald Madsen, og nå er i Bodø på en jobb.

Han er meget tilfreds over å være tilbake i manesjen:

– Jeg er overrasket over responsen. Det virker som om folk har savnet meg, og det er godt å kjenne på. Jeg skjønte ikke hvor godt det skulle være, før jeg fikk meldinger fra folk som setter pris på å ha meg tilbake. Jeg setter veldig pris på responsen.

Rocker som produsent

Makkeren til Ottesen for det nye prosjektet, Carl Christian Lein Størmer, er bevandret i musikkverdenen, og har spilt i en rekke hardrockband som Turdus Musicus, Kamikaze a Go Go, Die A Legend, 1997 Forever og Nord Mot Nord. Men hiphop var upløyd mark for musikeren. I tillegg lager han film, og har blant annet gitt ut snowboard-dokumentaren «There's Always Next Season». Han regisserte også tre musikkvideoer til Oter-skiva «Kollektiv kollaps».

PRODUSENT: Carl Christian Lein Størmer har i tre år laget musikk sammen med Oter, og nå nylig slapp de første låt fra samarbeidsprosjektet deres. Foto: Ronald Johansen / iTromsø

– Da Stian sa han ville samarbeide, misforsto jeg og trodde han ville at jeg skulle lage video. Jeg hadde aldri åpnet Logic, programvaren man bruker for å produsere musikk, og har ingen erfaring med produksjon.

– Samtidig har jeg fått hiphop passivt inn gjennom en årrekke via skateboard-kultur. Men jeg har ingen inngående kjennskap til sjangeren, så hvorfor jeg ble involvert i dette må gudene vite.

– Enorm troverdighet

Størmer forteller at han setter pris på samarbeidet med Oter.

– Jeg har vanvittig respekt for Stian som artist eller poet, eller hva man skal kalle det. Han har en enorm troverdighet i det han holder på med, og det er noe kompromissløst over det hele.

Han beskriver sine tre år som tilblivende hip-hop-produsent som en dannelsesreise. Særlig konseptet «sampling», å hente lydklipp fra andre, var nytt og rart for ham.

– Jeg kommer fra en rockbakgrunn og forstå ikke poenget med å «stjele» musikk, når det var morsommere å lage den sjøl. Men nå har jeg endt opp i diametralt motsatt ende, og tenker at ei låt uten sampling er litt mindre verdt. Det gir en helt annen dybde, og i hvert fall når man kan gjøre som vi har gjort, og tar utgangspunkt i mye ukjente moment i nordnorsk musikkhistorie.

Kommer mer musikk

Størmer forteller at de to har et fast studio de nå bruker, og at de planlegger å fortsette å lage musikk sammen.

– Nå er det «no turning back». Samtidig er vi lei av maset rundt når musikk skal slippes, og markedsføringa, så vi orker ikke lage noe greier rundt det. Vi er i en fin posisjon med mye musikk som er ferdig og som vi gleder oss til å gå ut med, samtidig som vi jobber med å lage ny musikk.

Han forteller at de planlegger å slippe enkeltlåter regelmessig i flere uker fremover:

– Og uten å ville si noe om det, så ligger det en konseptuell tilnærming til et stort prosjekt i bunn.

– Som skal bli ei plate?

– Vi snakker nok heller om flere plater.