Nordlysfestivalen 2019:

Klassisk og urframføring fra Rokkones og Wiener Kammersymphonie: Et nytt talent ble presentert

Komponisten Alexander Aarøen Pedersen er ennå ikke fylt 26 år. På Nordlysfestivalen søndag kveld fikk han urframført et nytt verk.
URFRAMFØRING: Ola Asdahl Rokkones urframførte Alexander Aarøen Pedersens verk «The Heart, it Soars» med Wien Kammersymphonie. Foto: Marius Fiskum 

URFRAMFØRING: Ola Asdahl Rokkones urframførte Alexander Aarøen Pedersens verk «The Heart, it Soars» med Wien Kammersymphonie. Foto: Marius Fiskum 

Verket «The Heart, it Soars» for altsaxofon og strykere, er et bestillingsverk for Ola Asdahl Rokkones som urframførte det med strykekvintetten Wiener Kammersymphonie under konserten i Tromsø domkirke.

Aarøen Pedersen kommer opprinnelig fra Storsteinnes. I 2016 avslutta han et bachelorstudium ved musikkonservatoriet i Tromsø før ferden gikk videre til Dublin og et prestisjetungt institutt for filmmusikk og konsentrasjon om studier innen komponistfaget.

Legges merke til

Etter hvert har han fått internasjonal oppmerksomhet for musikken sin. Han har blant anna fått dirigere Hollywood Studio Orchestra framføre hans egen musikk, og han har fått presentert den både for Warner Brothers og 20th Century Fox, og nå var det altså Tromsø som sto for tur til å få presentert et nyskrevet verk som han fullførte like før jul.

«The Heart, it Soars» er et verk i tre satser.

Komponisten legger mye vekt på det melodiøse, men også harmonienes funksjon i musikken kan tre fram som sentralt. Det er vakkert og godt spilt av Ola Asdahl Rokkones og musikerne fra Wiener Kammersymphonie som sammen med publikum blir mer utfordra av musikken utover i andre sett. I det avsluttende settet har han skapt et flott samspill mellom førstefiolinen og saxofonstemma som vever seg inn i hverandre.

Klassiker

Ola Rokkones spilte også Konsert i Ess for altsaxofon og strykere av Aleksandr Glazunov. Når det er snakk om musikk for klassisk saxofon, er kanskje dette klassikeren fram for noen.

Ellers fikk publikum i domkirka høre Wiener Kammersymphonie alene åpne konserten med første sats fra Mahlers 4. symfoni.

Senere fikk vi 5 Intermezzi av Hans Gál og avslutningsverket «Märchenbilder» av Erich Wolfgang Korngold, best kjent for sitt arbeid med filmmusikk.

Pent spilt, men kanskje ikke særlig utfordrende musikk.

LES OGSÅ ANMELDELSEN: Slik kan det swinge