«Live i Oslo Konserthus» oppsummerer på mange måter Aadlands karriere som artist. Her er ordkunstneren som han framtrer som, både i sine gjendiktninger og i egne sangtekster. Her er både hans egne melodier og musikalske tolkninger av først og fremst Bob Dylan, som kanskje mer enn noe anna har bidratt til å feste hans navn i publikums bevissthet.

På denne utgivelsen har han også gitt seg i kast med gjendikting av en klassiker som ikke kommer fra Dylands hånd, John Prines «Speed of the Sound of Loneliness», som her er blitt til «Farten til lyden av einsemd», og resultatet er blitt til ei flott framføring i duett med sangeren Tove Bøygard.

De fleste av de 14 låtene på «Live i Oslo Konserthus», som utgis på dobbel vinyl, i tillegg til digitalt, kjenner vi fra hans to foregående album, «Blondt i Blondt» (2016) og «Songfugl» (2018). Men her er også en smakebit fra «Rapport frå eit grensehotell» (2015) som på mange måter ble Aadlands gjennombrudd som artist med egne tekster og egen musikk.

Likevel gir dette konsertalbumet mange nye opplevelser av kjent musikk. Tom Roger Aadlands formidlingsevne trer sterkere fram, og musikken blir mer umiddelbar.

Produsent Lars Voldsdal (Madrugada, Hellbillies) har gjort en god jobb både med atmosfære i konsertlokalet og lydbildet i musikken. Det låter klart, varmt og rikt, og med en røffhet i kantene som kler Aadlands musikalske uttrykk.

I ryggen har Aadland en strålende besetning. Karl Oluf Wennerberg (a-ha) spiller slagverk. Kjetil Steensnæs (Bjørn Eidsvåg) har vært gitarist med Aadland gjennom åtte år og fem album. Asbjørn Ribe (Jim Stärk), spiller keyboards med fin stilforståelse. Lise Voldsdal (Oslo Strings) bidrar med fiolin, perkusjon og koring. Gitarist Kristian Kvalvaag og bassist Ruben Oma kompletterer det ytterst solide bandet.

TOM ROGER AADLAND «Live i Oslo Konserthus» (Embacle/Musikkoperatørene)