Vi kjenner trompetisten fra Bodø sine eminente kvaliteter som musiker og låtskriver, noe som har fått ei rekke artister til å søke hans tjenester som medmusiker, også langt utenfor jazzmusikken som er hans primæruttrykk.

Her er det imidlertid Tore Johansen som har gått ut og knytta til seg ei lang rekke medhjelpere, både som bidragsytere på tekst- og musikksida og også som utøvere.

Jan Eggum har signert låta «Når en hedning feirer jul». Her er låter skrevet av Halvdan Sivertsen, som selv synger «Jul i nord», og Terje Nilsen. Sistnevntes «Julenissekurs» blir presentert med Jørgen Nordeng og Marit Sandvik som vokalister i en form som nærmer seg rap, og blir langt fra noe høydepunkt blant de 11 sporene vi får høre.

Gro Dahle og Endre Lund Eriksen har skrevet tekster. Det samme har Petter Dass, Nordahl Grieg, Ivar Tindberg og Karin Krog. Og ikke å forglemme Marit Sandvik som har bidratt med en ny tekst til Adolph Adams «O helga natt», og som med tittelen «Stille på jord» er blitt et av albumets desiderte høydepunkt.

I tillegg til Tore Johansen selv, er det også mange andre som har bidratt som komponister. Ragnhild Furebotten og Tore Bruvoll har skrevet «O hellige far» fra teaterforestillinga «Et juleeventyr» og hvor vi får oppleve Hålogaland Teaters Scrooge, Ketil Høegh, som vokalist.

Ola Bremnes har skrevet musikken til Petter Dass sin tekst, «Kristi nåderike fødsel», og synger selv. Jazzlegenden John Surman har signert musikken til låten «Man, woman and child» som i Tore Johansens oversettelse er blitt til «Hellige barn». Olaf Knerten Kamfjord står bak musikken til Gro Dahles tekst «God jul til snøen».

Dette kan i utgangspunktet fortone seg som en samling av hummer og kanari, med det endrer seg raskt når vi får høre musikken.

Tore Johansen har ei gjennomgående stamme av musikere på plata. Marit Sandvik synger på flertallet av de vokale innslagene på plata, og setter med det sitt tydelige bumerke på albumet. Olaf Knerten Kamfjord på bass og broder Roger Johansen på slagverk utgjør en flott rytmeseksjon.

Naturlig nok utgjør Tore Johansens strålende trompet det sentrale instrumentet i produksjonen, men ikke langt bak kommer Jan Gunnar Hoffs piano.

Det flotte samspillet mellom Hoff og Johansen på det instrumentale åpningssporet «Det andre lys» setter en fin standard for albumet og introduserer mye av det musikalske univers som omslutter oss i resten av det.

Disse musikern,e og den jazzige innpakninga som de gir musikken, binder det hele sammen til en fin helhet og gjennomgående stemning som står fint til det vi gjerne forbinder med jul.

Men albumet har også en musikalsk verdi som strekker seg langt utover vår midtvintersfeiring. Dette er kvalitetsmusikk som kan høres helt til påske og vel så det.