Lydkunstnerne lurer oss ut på tur

Samarbeidet mellom Benjamin Mørk og Arve Henriksen tar oss høyt og lavt i geografien.
TURKAMERATENE: Benjamin Mørk har valgt ut syv steder i Nord-Norge for utgangspunkt for sine låter, som Arve Henriksen har videreforedlet.   
        
            (Foto: Terje Arntsen / Julia Marie Naglestad)

TURKAMERATENE: Benjamin Mørk har valgt ut syv steder i Nord-Norge for utgangspunkt for sine låter, som Arve Henriksen har videreforedlet.   Foto: Terje Arntsen / Julia Marie Naglestad

Benjamin Mørks innovative bruk av pianoet resulterte i fjor i det glimrende albumet «Mechanical Piano». I en hyperaktiv periode før han ble far i vinter rakk senjaværingen å spille inn oppfølgeren, «The Valleys».

På denne plata har Mørk søkt samarbeid med den erfarne og allsidige trompetisten Arve Henriksen. Og for et samarbeid det viser seg å være. Henriksen har gått inn i Mørks komposisjoner og tilført musikalske karakterer som spiller på hoved- og biroller i låtene.

Det skal sies at «samspill» blir feil begrep her. Mørk har spilt inn basisen for låtene – i form av piano, synth og elektronikk – i sitt studio i Tromsø. Henriksen har så lagt på sin instrumentering, inkludert vokalspor, i Göteborg.

Hva enn slags kommunikasjon de to artistene har hatt, må man bare hylle Henriksen for hans videreforedling av melodiene. Henriksens spill veksler fra en enslig trompet som imiterer den mykeste sommerbris, til et miniorkester av blåsere der naturens nådeløse kraft er umulig å unnslippe.

Konseptet i «The Valleys» er nemlig av bokstavelig natur. Hver enkelt tittel er valgt som følge av Benjamin Mørks minner knyttet til nettopp dette stedet. Så blir det opp til lytterne å skape seg sine egne bilder og mellommenneskelige historier ved hjelp av musikken.

I den innledende låten «Kjølen» overrumples vi av et mylder av sterke inntrykk. Det er som å oppleve alle årstider på én gang.

Det er en variert plate som følger. Vi kan liste oss lett på tå, og gjøre turen til en oppdagelsesreise, gjennom enkelte spor på plata. I andre låter må vi kjempe litt mot elementene.

«Skaret» er det eneste sporet der Mørk og Henriksen får litt dugg på det musikalske kompasset, som resulterer i en tåkevandring der inntrykkene er færre og mer homogene.

«The Valleys» er et album man kjenner på kroppen. Stemningsmessig får vi kjenne på roen i å vandre sakte og alene dypt i dalen, men også føle dopaminkicket det er å nå toppen av berget.

Benjamin Mørk er en lydkunstner som opererer i et helt eget univers. Hans øre for melodi, og nær arkitektoniske forståelse for arrangering av disse melodiene, gjør «The Valleys» til en beint fram herlig lytteopplevelse.