«The Academy of Muses» innledes med et langtekkelig foredrag om hvordan kvinnen hadde rollen som muse for de store italienske lyrikerne. Filmen bygger på fiksjon, men blir presentert i en dokumentarisk stil – som muligens er et virkemiddel for å komme nærmere innpå aktørene, men bidrar snarere til å gjøre filmen tørr og grå.

Man blir bombardert med dialog, og professorens fremgangsmåte for å lokke studiner til køys inkluderer både lytting, samtale og indoktrinering. Den eldre herren går langt i å antyde at kvinner må ofre sin intelligens for kunne inspirere stor lyrikk, og han blir portrettert som en falsk og eiesyk satyr (sånn bare for å holde oss på filmens mytologiske sti).

Bruken av nærbilder med håndholdt kamera, ofte gjennom vinduer, blir skjematisk i lengden. Sekvensene med gjeterne på Sardinia fungerer dog som en grønn lunge i den intellektuelle asfaltjungelen, og bidrar på forfriskende måte med et annet mannlig perspektiv, enn de ensidige og uetiske tiradene fra professoren.

Filmen utvikler seg til å bli et slags trekantdrama, mellom professoren, hans kone og en blåøyd, kvinnelig elev. Det er allikevel vanskelig å utvikle noen form for sympati for noen av partene, da de ikke evner å se sine handlinger fra utsida.

Beskrivelsen av filmen som en slags romantisk komedie, slår meg som snodig. Professorens forsøk på å forsvare eget utroskap, ved å sette det inn i en litterær kontekst, og dermed opphøye det til en form for research – er mer latterlige enn lattervekkende.

«The Academy of Muses» reiser flere interessante spørsmål rundt moderne kjønnsroller i et tradisjonelt sett patriarkalsk samfunn. Virkemidlene blir allikevel for dogmatiske, og den grunne hovedkarakteren skjules forsøksvis bak lag av litterære referanser som må kategoriseres som «for spesielt interesserte».

Skuespillerne har således en vanskelig jobb å gjøre, og selv det musikalske språket sliter med å fargelegge denne grå affæren mellom professoren og hans «ofre».