Det er en kjent sak at næringslivet i Tromsø, spesielt restaurant- og utelivsbransjen, tjener enorme summer under TIFF.

I 2011 gjorde TIFF en markedsundersøkelse på hvor mye som drypper på byens næringsliv. Da var det snakk om 26 millioner kroner under filmuken, hvor 8,2 millioner gikk til utelivet. Etter det iTromsø erfarer skal det være snakk om minst 9 millioner i økning til næringslivet i år.

– Det er kjempeartig at TIFF bidrar til å gi gode resultater til næringslivet i januar. Vi er glade for at næringslivet ikke tar oss for gitt, men at de støtter aktivt opp om det store løftet om å lage Norges største filmfestival i en by som Tromsø, sier Astrid Aure, administrativ leder for TIFF.

Likevel mener næringslivet at TIFF ikke hadde vært så store uten dem.

– Hadde det ikke vært for oss hadde de selv ikke vært så store, sier restauranteier Anders Blomkvist.

Dobler omsettingen

Blomkvist uttaler seg i denne saken som daglig leder for Fiskekompaniet, men er også eier av Casa Inferno og Brasserie 69.

– TIFF er definitivt store inntektsdrivere for oss og en sterk tilvekst til byen. Festivalen har alltid gitt oss en sterk uke i løpet av året og det er veldig godt gjort å gjøre en så god festival hvert eneste år. Jeg tror ikke vi har noen festivaler som er så vellykket hvert år, sier Blomkvist, som mener at januar virkelig er en av bransjens sterkeste måneder gjennom året. Det får han også støtte ifra andre aktører.

Lengre åpningstider

– Det er komboen med en vellykket festival og et kompakt og godt uteliv som gjør at det er en suksess, sier Torgeir Aasmo, driftsleder ved Cafe Sånn.

Han forteller at det er snakk om dobbel omsetning i festivaluka, men at bunnresultatet ikke blir det helt store ettersom han må doble og triple antall ansatte på jobb.

– Alle må trø til, og det er uaktuelt å gi noen fri. Det er utfordringer for oss hvert år, sier Aasmo.

Han vil også benytte seg av det ferske vedtaket til kommunen som sier at under en festivaluke hvor det er over 10.000 deltakere, kan utestedene ha åpent til 03.30 uten å måtte søke om det.

– Vi ser at det blir mer folk ute fra onsdagen av. Vi må se det litt an, men det blir nok lengre åpningstider, sier driftslederen, som alltid ser fram til januar måned.

Dette virker også som å være gjennomgangsmelodien hos de fleste utestedene iTromsø var i kontakt med.

– Vi blir å benytte oss av den utvidede åpningstiden. I alle fall fra og med onsdag, sier Geir Tore Nordby, som er daglig leder for Blårock.

– Vi ligger litt langt fra kinoen, men det drypper på oss også. Vi merker veldig godt en økning i lunsj- og middagsgjester.

Beste måneden

For med både TIFF, Nordlysfestivalen og vinterturismen er januar den mest innbringende måneden for Cafe Sånn.

– Vi ser en formidabel økning som virkelig er en bonus. De legger igjen en del kroner hos oss.

Også sjefen for næringslivsforeningen ser fram til festivalen, som drar godt over 10.000 personer til sentrum på under en uke.

– Det merkes veldig godt. Både hotellene og restaurantbransjen tjener godt på den uka hvor de fleste oppholder seg i sentrum. Vi registrerer at det er fullt over alt på restaurantene, sier Nils Kristian Sørheim Nilsen, sjef for næringslivsforeningen.

Nærmest døgnåpent

Verdensteatret er virkelig en av aktørene som får merke trykket ettersom de er en av stedene som viser film for TIFF. Her åpner dørene allerede halv ni, og natt til torsdag blir det åpent nesten hele natten på grunn av filmvisninger. Her snakker vi omsetting som er helt avgjørende for utestedet.

– Vi dobler omsettingen for en vanlig uke under TIFF. Det er ganske kraftig for oss og det er smekke fullt her til tider, sier Erling Falch, sjef for kafeen på Verdensteatret.

På Emmas drømmekjøkken merker man derimot ikke så mye fra TIFF-trykket, men mer vinterturistsesongen som har gitt litt ekstra i kassa.

– Vi har hatt en formidabel desembermåned, og første uka i januar hadde vi 39 prosent økning i forhold til samme tid i fjor, sier Anne Brit Andreassen, som er daglig leder ved Emmas Drømmekjøkken. Med tanke på økningen spår hun mellom 20–30 prosent økning for januarmåneden i år.

– TIFF har i alle år vært bra, men er ikke det som er ledende for oss. Det er klart det er fornøyelig å drive restaurant med så mye fantastiske besøk fra hele verden. Det er like fantastisk hver gang, sier Andreassen.

TIFF skal ha en ny markedsundersøkelse i forbindelse med årets festivalavvikling.

Foto: Marius Hansen
HEKTISK: Ved Cafe Sånn er det alltid hektisk under TIFF. Driftsansvarlig, Torgeir Aasmo trenger dermed alle ansatte på dekk. Foto: Lars Åke Andersen Foto: Lars Åke Andersen
NATTÅPENT: Flere utesteder utvider åpningstidene under TIFF. Hos Erling Falch på VT blir det ekstra lenge åpent. Foto: Marius Fiskum Foto: Marius Hansen