Filmen er en sterk fortelling om hva som skjer når gammeldagse og tradisjonelle forventninger blir møtt med moderne, ungdommelige holdninger, sett fra tre vidt forskjellige kvinners perspektiv.

Tro møter troløse

Salma og Laila er to unge damer som bor sammen i hjertet av Tel Aviv. Som henholdsvis DJ og advokat, er deres hverdager forskjellige, men de deler begge en holdning om å ha det gøy på kveldene, nyte friheten og finne sin egen identitet – uten innblanding fra deres religiøse familie.

Da Noor, en bekjent av Salma og Laila, flytter inn sammen med dem begynner ting å endre seg. Noor er en troende muslimsk jente, som blir overveldet av sine nye romvenninners livsstil og nattelivet i den israelske hovedstaden.

Sammen må jentene omfavne hverandres forskjeller og finne et fellesskap som bryter med deres tradisjonelle bakgrunner.

Markante prestasjoner

«In Between» har vekket oppsikt verden over, og har vunnet flere priser på filmfestivaler i både Europa og USA. Den vant blant annet regiprisen under Kosmorama i Trondheim i mars, og filmen ble også vist under filmfestivalen i Tromsø i januar.

Den er et forfriskende og troverdig drama, som også har en god porsjon sjarm og selvironi. Trekløveret i hovedrollene makter alle å skape engasjerende og interessante karakterer. Selv om man som publikum ofte blir delt i sin oppfatning av hver enkelt, er de alle markante portretter av tre meget forskjellige kvinner. Spesielt Mouna Hawa leverer en kompleks og intim prestasjon som Laila, en frittalende og løssluppen jente som er populær blant både kvinner og menn, men sliter med å balansere sine følelser for venner og familie.

KVINNER I TEL AVIV: «In Between» er en sterk fortelling om tre vidt forskjellige kvinners forhold til familie, forventninger og religion, i deres jakt på sin egen identitet i dagens Israel. Foto: Storytelling Media

Regidebutant

Skuespillerne er godt hjulpet av en tålmodig og stilsikker regissør, som imponerende nok er en debutant. Dette er Maysaloun Hamouds første spillefilm og den ungarske filmskaperen tar tak i dramaet på en ektefølt måte.

Det er til tider vondt. Filmen inneholder blant annet en sterk scene av et overgrep (som alene burde gitt filmen en høyere aldersgrense enn 12 år), og urettferdigheten kan ofte føles vanskelig å svelge. Samtidig er filmen full av håp og optimisme som bæres på en elegant måte.

Den er relevant i sin fortelling om religion, bakgrunn og kjønnsroller og etterlater et minneverdig inntrykk. Det i seg selv er verdt å feire at man fortsatt kan finne filmer som dette på kinoplakaten.