I perioden 1895 til 1905 laget brødrene Lumière og deres filmteam mer enn 1.400 filmer fra hele verden.

Skremte publikum

Auguste og Louis Lumière var to franske oppfinnere og forskere som særlig ble kjent for verdens første filmfremviser, den såkalte kinematografen. De åpnet verdens førte kino i Paris i 1895, med visning av «Toget ankommer stasjonen».

To år senere kom filmene deres til Norge hvor de ble vist på circus verietè i Christiania, Bergen og Trondheim.

TIL FJELLS: Filmen byr på mange spektakulære filmopptak. Foto: AS Fidalgo

I filmen «Toget ankommer stasjonen» vises et tog som kjører mot kameraet og mot publikum som ikke var vant med levende bilder. De oppfattet dette som virkelighet og trodde toget skulle komme ut av lerretet og kjøre på dem.

De reagerte med å springe vettskremte ut av kinosalen. Nå stiller riktignok en del filmhistorikere spørsmål ved denne hendelsen fordi det visstnok ikke finnes noen førstehåndskilder som var vitner.

Kamera i ro

Thierry Frémaux har gjennomgått Lumière-brødrenes filmproduksjon og valgt ut og restaurert de 108 beste, som er satt sammen til denne helaftenens Lumière-kavalkade, med originalskrevet musikk og Frémauxs velartikulerte og innsiktsfulle kommentar til. Han er for øvrig både programdirektør for filmfestivalen i Cannes og direktør ved Institut Lumière.

De fleste av filmene varer bare 50 sekunder, likevel skjer det mye i hver film. Filmkameraet står som regel stille, mens folk (ofte tittende inni kameraet), dyr og kjøretøy beveger ser foran kameralinsen. I noen få filmer beveger kameraet seg fordi det befinner seg på noe som er i bevegelse.

Barn er kasteballer

De små filmsnuttene byr på mye moro og underholdning, og ikke minst et gløtt inn i en forgangen tid, enten det er i Paris eller verden for øvrig. Det er blant annet fornøyelig å se akrobat-scenen hvor barn bokstavelig talt fungerer som kasteballer. I dag ville neppe dette gått upåaktet hen.

Dessuten er det ren nostalgi å se film med avrundede hjørner.

DEN GANG DA: Lumière-brødrene og deres filmteam reiste verden rundt for å lage film. Her det badende som er filmet. Foto: AS Fidalgo

Vel verdt å se

I en av filmene klarte maskinisten å vise filmen baklengs, og handlingen spilt baklengs ble oppfattet som rene magien den gangen. Kameraposisjonene blir kommentert av Frémaux for å understreke dramaturgien det ga de korte filmsnuttene.

«Lumière! Eventyret begynner» er en filmhistorisk leksjon vel verdt å få med seg. Thierry Frémaux klarer på elegant og engasjerende vis å smette inn mye filmkunnskap og filmhistorie, uten at det blir kjedelig.