Filmanmeldelse

«Sjarmerende og frustrerende»

«The Battle of the Sexes» legger alt til rette for å være en tankevekkende og underholdende film om tenniskampen som forandret historien, men sliter med for mange baller i luften.
STERKE OG SJARMERENDE: Både Steve Carell og Emma Stone gjør gode rolleprestasjoner som Bobby Riggs og Billie Jean King, og begge kan vinne en Golden Globe i januar for sin innsats. Foto: Tour de Force 
        
            (Foto: Melinda Sue Gordon)

STERKE OG SJARMERENDE: Både Steve Carell og Emma Stone gjør gode rolleprestasjoner som Bobby Riggs og Billie Jean King, og begge kan vinne en Golden Globe i januar for sin innsats. Foto: Tour de Force  Foto: Melinda Sue Gordon

På begynnelsen av 70-tallet gikk verdens beste kvinnelige tennisspiller Billie Jean King i spissen for likelønn mellom kvinnelige og mannlige utøvere.

Hun møtte sterk motstand fra både sportslig og politisk hold, og ble holdt for narr av mange. Blant andre den selverklærte mannssjåvinisten Bobby Riggs, en tidligere toppspiller som utfordret King til en tenniskamp som skulle bevise en gang for alle at menn var overlegne kvinner på banen. Kampen ble kjent som «The Battle of the Sexes».

Det er all grunn til å glede seg når man går inn i kinosalen for å se denne filmen. Den er regissert av duoen bak den hjertevarme «Little Miss Sunshine» som kom i 2006, har to av Hollywoods mest sjarmerende skuespillere på rollelisten og er skrevet av Oscarvinneren bak «Slumdog Millionaire».

Likevel ender filmen opp som en overraskende middelhavsfarer, hvor både dramatikk, komikk og historie leverer til kun midt på treet, og dermed forblir en småkjedelig affære. Det føles mest av alt som en bortkastet mulighet, til å ta en av idrettshistoriens mest dokumenterte og refererte hendelser og lage en film som kunne blitt en sterk kommentar til hvor langt kjønnskampen har kommet siden da, men samtidig også hvor mye som fortsatt er skammelig uforandret.


 

Filmen er dog både fornøyelig, og ikke minst lett fordøyelig. Den ser fantastisk ut, med flotte kostymer, herlige kulisser fra en periode hvor pastell og fløyel var symbol på luksus. Man kan praktisk talt kjenne lukten av vegg-til-vegg teppene, skinnsofaen og sigarene i loungen på countryklubben til de rike herrene med makten. I tillegg er filmen stappfull av kremlåter fra det glade 70-tall som gjør at den er en fryd for både øyne og ører.

Emma Stone og Steve Carell er både severdige og overbevisende, og mottok begge nylig Golden Globe nominasjoner for sine roller. Så det ingen av de ovennevnte ansvarliges skyld som gjør at denne filmen ikke lever opp til forventningene. Det må nok regissørene Valerie Faris og Jonathan Dayton svare for. Simon Beaufoys manus er utvilsomt omfattende, men regissørene tar likevel flere tvilsomme valg underveis, hvor de henger seg opp i uinteressante detaljer, som fører til flere unødvendige stopp i historiens driv.

KJEMPET FOR LIKELØNN: Emma Stone spiller Billie Jean King, verdens beste kvinnelige tennisspiller på 70-tallet som kjempet for at mannlige og kvinnelige utøvere skulle få utbetalt like store premiepenger. Foto: Tour de Force 
        
            (Foto: Melinda Sue Gordon)

KJEMPET FOR LIKELØNN: Emma Stone spiller Billie Jean King, verdens beste kvinnelige tennisspiller på 70-tallet som kjempet for at mannlige og kvinnelige utøvere skulle få utbetalt like store premiepenger. Foto: Tour de Force  Foto: Melinda Sue Gordon

 

Det er mange temaer som skal berøres, og i stedet for å gjøre publikum investert i de interessante og emosjonelle aspektene blir resultatet av deres slakke regi en tannløs og glatt historie som hadde fortjent en mer fokusert og engasjerende håndtering av denne fascinerende epoken i både sportshistorien og debatten om likelønn.


iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.