Filmanmeldelse

«En vinglende karuselltur»

«Wonder Wheel» er en ujevn affære som viser både det beste og verste fra en mesterregissør på tampen av karrieren.
VAKKER TIDSPERIODE: Juno Temple spiller den hjemvendte datteren Carolina i

VAKKER TIDSPERIODE: Juno Temple spiller den hjemvendte datteren Carolina i "Wonder Wheel", som er satt i 1950-tallets Coney Island og er fylt med flotte kulisser og kostymer. Foto: Norsk Filmdistribusjon 

Du kan si hva du vil om Woody Allen – og det er det mange som gjør, og ikke alltid i positive ordelag – men hans kapasitet som filmskaper er det ingen andre i 82-åringens generasjon som matcher.

Siden debuten med «What’s Up, Tiger Lily» for ganske nøyaktig 50 år siden, har han sluppet en ny film på årlig basis og det har blitt flere tidløse klassikere enn det er plass til å ramse opp her. Likevel, det har vært grunnlag for å stille spørsmål ved nødvendigheten av denne effektiviteten, da kvaliteten på filmene, spesielt de siste 10–20 årene har vært nesten ubegripelig varierende.

Fra det klassisk briljante i «Midnight in Paris» (2011) og «Match Point» (2005), til det ulidelig ordinære i for eksempel «To Rome with Love» (2012) og «Scoop» (2006), for å nevne noen.

Hans nye film er frustrerende nok en blanding av begge deler, da den starter som en potensiell ny godbit, men ender opp som nok et famlende skudd midt på treet.

Denne gangen befinner vi oss på 1950-tallets New York. Justin Timberlake er filmens forteller, en badevakt på stranden ved tivoliet på Coney Island. Han innleder et forhold til Ginny, en frustrert frue som er gift med en aldrende karuselloperatør som sliter med å holde hodet over vannet.

Da hans datter en dag dukker opp, og også får opp øynene for den sjarmerende badevakten, blir det naturligvis komplikasjoner av både det romantiske og voldelige slaget.

Allen er som alltid både romantisk og nostalgisk i sin fortellerstil. Som han også tidligere har vist, har han en forkjærlighet for denne tidsperioden, og scenografien, kostymene og musikken er alle behagelige for både øyne og ører.

Ulempen ved disse «periodefilmene» er at det setter begrensninger for Allens sterkeste våpen; hans skarpe tunge. Dialogen, som vanligvis skinner sterkere enn historiene hans, blir derfor monoton, og tilnærmet platt her, noe som er leit med tanke på kvaliteten på skuespillerne han har med seg.



- STERK SOM ALLTID: Kate Winslet spiller hovedrollen som Ginny, og leverer som vanlig en overbevisende og helhjertet rolletolkning. Foto: Norsk Filmdistribusjon 

- STERK SOM ALLTID: Kate Winslet spiller hovedrollen som Ginny, og leverer som vanlig en overbevisende og helhjertet rolletolkning. Foto: Norsk Filmdistribusjon 

 

Allen har jo gjentatte ganger vist seg som en av de beste til å skrive originale og sterke kvinneroller, som for eksempel både Cate Blanchett og Penélope Cruz har Oscar-vinnende beviser på fra henholdsvis «Blue Jasmine» (2013) og «Vicky Cristina Barcelona» (2008).

Kate Winslet er hans seneste muse og hun leverer en solid prestasjon i hovedrollen. Hun er sterk ytterst, men særdeles sårbar innerst og hennes passelig animerte rolletolkning er den viktigste bærebjelken i filmen.

Det er også gøy å se 80-tallshelten Jim Belushi (sist sett i fjorårets sesong av «Twin Peaks») få en etterlengtet hovedrolle, og hans karakter Humpty er troverdig både som elskverdig far og ubrukelig ektemann.

FILMENS FORTELLER: Justin Timberlake spiller den kjekke (duh!) badevakten Mickey, som sjarmerer både unge og eldre damer på stranden. Foto: Norsk Filmdistribusjon 
        
            (Foto: Jessica Miglio)

FILMENS FORTELLER: Justin Timberlake spiller den kjekke (duh!) badevakten Mickey, som sjarmerer både unge og eldre damer på stranden. Foto: Norsk Filmdistribusjon  Foto: Jessica Miglio

 

Det mest frustrerende med filmen er at når romansene først begynner å bli interessante og engasjerende, tar historien en umusikalsk vending og bruker mesteparten av siste akt på noe som ligner et ukledelig familiedrama. Det gjør at «Wonder Wheel» ender opp som godkjent underholdning, men likevel føles altfor lettvint og forglemmelig.

 

iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.