I september fikk alle tiendeklassingene i kommunen invitasjon til å bli med på filmanmelderkurs gjennom Den kulturelle skolesekken (DKS). Gjennom fire dager fikk de lære hvordan de kan skrive de beste filmanmeldelsene.

Best av 110

Det var en overrasket Traasdahl som mandag fikk beskjeden om at hun hadde vunnet, da en hel tropp fra Den kulturelle skolesekken uanmeldt troppet opp i klasserommet.

– Jeg ble sjokkert, sier hun.

– Det var gøy å være med på dette, fordi det var annerledes enn vanlig skoleundervisning, legger hun til.

Gratulert: Vinneren ble overrasket i klasserommet på Kroken skole.

Av 110 bidrag, ble altså Traasdahl sitt plukket ut som dentbeste.

– Anmeldelsen har fått med litt av hva filmen handler om, og anmeldelsen hadde veldig reflekterte argumenter for hvorfor det var en vellykket film, sier kursholder i DKS, Sveinung Wålengen.

– Det føles bra. Dette er første gang jeg har skrevet en filmanmeldelse, og det er kanskje noe jeg vil gjøre igjen, sier Traasdahl.

– Jeg liker musikaler, og prøvde bare å nyte filmen, og så vurderte jeg etterpå det jeg hadde sett, forklarer hun.

Kritisk blikk

Litt av formålet med konkurransen er å oppfordre elevene til å se ting med et kritisk blikk, forteller programkoordinator i Den kulturelle skolesekken, Nina Mathisen.

– Man må skjønne at avsenderen har noe de vil formidle, og klare å sette ord på det, sier hun.