Vi befinner oss på slutten av 20-tallet, i Weimarrepublikken. Første verdenskrig er over, og vi alle vet hva som kommer til å skje med Tyskland i løpet av få år. Etter krigen har utallige undergrunnsklubber vokst fram i Berlin, og et dekadent levesett fylt med sex, narkotika og politiske strømninger preger hverdagen for flere av innbyggerne, uavhengig av samfunnslag.

Likevel er det mange som er fattige og lever under forferdelige kår, samtidig som andre skor seg godt på andres elendighet. Dette legger bakteppet for verdenen vi møter i «Babylon Berlin».

TV-serien er den dyreste ikke-engelskspråklige produksjonen noensinne, med et budsjett på 47 millioner dollar. Disse pengene er godt brukt til å skape dette universet og male det ut med alle fargene som behøves.

Hvor man i det ene øyeblikket befinner seg på den tilsynelatende glamorøse nattklubben «Moka Efti» (for øvrig fantes denne på ordentlig) og i det neste blir vi med Charlotte Ritter (Liv Lisa Fries), en av klubbens stamgjester, til hennes hjem fylt med sykdom og elendighet. Så virkelig fremstilt at man kjenner på fysisk ubehag i måten de er tvunget til å leve sine liv. Her er ingenting spart på og jeg har på følelsen av at dette er så nært datidens virkelighet som det er mulig å komme.

LES OGSÅ: TV-serien «hele» Norge ler av

I tillegg til å henge på nattklubben, og tilby sadomasochistiske tjenester for penger, har Ritter ambisjoner om å jobbe som politietterforsker. Dit er veien lang for en ung kvinne, fra hennes samfunnssjikt, men hun får seg en inngang ved å sortere bilder av lik. Her møter hun politimann Gereon Rath (Volker Bruch) som sliter med etterdrønningen fra tiden i skyttergravene og sammen danner de en uventet etterforskningsduo.

Krimhistorien som skal løses er likevel bare en liten del av hva denne serien handler om, og er et lurt grep av serieskaper Tom Tykwer for å dra oss inn i handlingen, trolig for å fortelle oss noe lang viktigere. Hitler nevnes så vidt, men vi vet hva som kommer – og her gjøres det et forsøk på å gi et innblikk i hvordan Tyskland var og hva som preget landet, som bidro til at han kom til makten.

SEDELIGHETSPOLITI MED BALLAST: Gereon Rath (Volker Bruch har sitt å stri med etter å ha vært i tjeneste under første verdenskrig.

Hva slags

strømninger og tankesett som gjør at folk, som er som deg og meg, men som lever under pressede omstendigheter, kan finne på å tillate seg, har bidratt til de grusomme hendelsene som oppsto under andre verdenskrig. Dette er helt klart noe man kan dra paralleller til i dag, og se hva slags små og store ting som bidrar til å gi grobunn til de tankesettene som fikk lov til å utfolde seg under Hitlers styre.

I tillegg er Tykwer fantastisk god på innpakning. Han evner å få det til å se ekstremt striglet og glamorøst ut, samtidig som det kan se uendelig mørkt og kjipt ut på samme tid. Musikken er helt makeløs, flesteparten komponert av Tykwer selv, og drar deg tilbake til 20-tallet med storband og storslått sangere. Til og med Bryan Ferry er med i noen episoder.

Det faktum at dette er en tysk serie, med tyske skuespillere, gjør den enda bedre. Her får de mulighet til å fortelle sin egen historie, og de legger virkelig ingenting imellom.

Sesong én ligger i sin helhet på NRK nett-TV. Sesong to kommer det episoder fortløpende av på samme plattform.

SEDELIGHETSPOLITI MED BALLAST: Gereon Rath (Volker Bruch har sitt å stri med etter å ha vært i tjeneste under første verdenskrig. FOTO: SKY/ARD/NRK Foto: Sky Atlantic