Seriesuksessen ble vist på tysk TV i julen

«Jakten på nordlyset» skal sendes som en 90-minutters dokumentarfilm i Tyskland i julen.
JAKTER PÅ NORDLYSET: Karen Kemi Nyheim og Road Kemi Nyheim deltar i både serien og filmen. Foto: Marius Fiskum 
        
            (Foto: Marius Fiskum)

JAKTER PÅ NORDLYSET: Karen Kemi Nyheim og Road Kemi Nyheim deltar i både serien og filmen. Foto: Marius Fiskum  Foto: Marius Fiskum

Det er kanalen NDR, del av den offentlige kringkasteren ARD, som har bestilt dokumentaren som følger et knippe mennesker fra nordlysturismen i Tromsø.

Den halvannen timers lange spesialversjonen vil sendes i beste sendetid første juledag.

– Kan bli sett av millioner

Silje Bürgin-Borch, daglig leder i produksjonsselskapet bak både serien og filmen, Alfred Film og TV, forteller at dette vil gi byens turistnæring en enorm eksponering.

– Dette er den «tyske versjonen» av NRK, og med like stor sendeflate som BBC, så det er naturligvis veldig stas, sier Bürgin-Borch entusiastisk.

SERIESKAPER: Silje Bürgin-Borch står bak seriens produksjonsselskap, Alfred Film og TV. Foto: Marius Fiskum 
        
            (Foto: Marius Fiskum)

SERIESKAPER: Silje Bürgin-Borch står bak seriens produksjonsselskap, Alfred Film og TV. Foto: Marius Fiskum  Foto: Marius Fiskum

Hun forteller at nettbesøkene til Visit Tromsø ble mangedoblet da serien gikk i Norge, og tror effekten kan bli enda større nå.

– Den ble da sett av noen hundre tusen norske seere. Nå kan den bli sett av millioner, sier serieskaperen, og utdyper:

– Tyskland er et av verdens største TV-marked og en av de fineste tingene med å lage TV, er jo det å nå mange, og fortelle historier som engasjerer.

– Spennende effekter

Hans-Olav Eriksen er en av gründerne som blir portrettert i dokumentaren. Han sier i et presseskriv at det tyske markedet kan gi spennende effekter for næringen.

NORDLYSGRÜNDER: Deltaker i filmen og serien, Hans-Olav Eriksen, kaller den tyske visningen en «markedsføringsmulighet av de sjeldne». 

NORDLYSGRÜNDER: Deltaker i filmen og serien, Hans-Olav Eriksen, kaller den tyske visningen en «markedsføringsmulighet av de sjeldne». 

– Tyskland er et av de største markedene i Europa, så det er helt klart dette vil skape en markedsføringsmulighet av de sjeldne. Vi må nå rett og slett kaste oss rundt, for det er en stor jobb å gjøre for å tilrettelegge for det tyske markedet.

– Lengter etter historier fra Arktis

I en offentlig uttalelse sier NDRs programredaktør, Klaus Scherer, at det tyske publikummet lengter etter historier og bilder av storslått og imponerende natur fra Arktis, og spesielt det sagnomsuste nordlyset.

SE OGSÅ: Bildeserie fra premierefesten til «Jakten på nordlyset» i Tromsø her!

– «Jakten på nordlyset» gir oss alt dette, ispedd en god dose humor, og vi får være med på reisen til mennesker som får opplevelser for livet, forteller Scherer i presseskrivet.