«Hvor man vender tilbake» handler om 75-åringen Steinar. Han lever et liv i pakt med naturen i Finnmark, på Europas nordligste punkt, én kilometer fra russergrensen.

Filmens regissør, Egil Håskjold Larsen (34), er fra Kirkenes og levde i sin barndom tett på filmens hovedperson.

– Jeg reiste fra Kirkenes da jeg var 18 år, etter å ha vokst opp med natur. Jeg tilbrakte mye tid med Steinar i naturen da jeg var liten. Han var inspirerende, på en måte. Han var ikke supermoderne og jeg lærte mye av ham, sier Larsen, som også har fotografert og skrevet filmens manus.

Hans forrige film, prisbelønte «69 minutter av 86 dager», handlet om Syriske flyktninger på vei til Sverige. I sin nye film har han oppsøkt egne hjemtrakter.

I iglo på Stortorget

– Før jeg reiste fra Kirkenes var jeg god til å hogge ved og sløye fisk. Jeg var god til praktiske ting. Jeg har reist mye både innen- og utenlands i forbindelse med jobb og fritid. Man mister noe ved ikke å ha kontakt med naturen lenger, sier han.

Egil Håskjold Larsen og produsent/ektefelle Racha Håskjold Larsen (38) sitter omgitt av grønnplanter i en oppvarmet iglo på Stortorget når iTromsø møter dem mandag formiddag. Her vil TIFF-publikummet få muligheten til å møte regissøren, se bilder og film både innen- og utenfra igloen, og være med på en fotokonkurranse om naturbilder.

Filmet over lang tid

– Det er litt nostalgisk det å komme tilbake til naturen. Vi har mistet kontakten med naturen, filmen har vært en måte å møte naturen igjen på.

«Hvor man vender tilbake» har blitt filmet over en lang periode, men i korte intervaller. Regissøren har fulgt hovedpersonen Steinar periodevis over seks år, med filming en uke nå og da. Sluttresultatet har blitt til en film på 71 minutter, med et budsjett på 1,8 millioner kroner.

– Jeg tror han både trivdes og mistrivdes med å ha meg hengende over seg. Jeg overhørte han si «det skal bli deilig å bli kvitt den karen», men ikke til meg direkte.

ÅPNINGSFILM: «Hvor man vender tilbake» handler om 75-åringen Steinars liv i et kaldt og værhardt Finnmarks-landskap. Filmen åpner TIFF mandag kveld.

Rørt til tårer

Filmens hovedpersonen kommer ikke til TIFF, men han har sett filmen på en privat visning i Kirkenes. Det ble en sterk opplevelse.

– Han likte den godt selv, om han var litt skeptisk til at den var i svart/hvitt. Han sa han følte seg som Nansen da han så seg selv. Han ble rørt og felte noen tårer under visningen. Det var sterkt for ham å se seg selv i filmen, sier produsent Racha Håskjold Larsen i Yellow Log.

Begge har et nært forhold til Tromsø. Regissøren har vært mange ganger i Tromsø på TIFF, mens ektefellen Racha også har studert her.

– Jeg studerte kunsthistorie på UiT for 17 år siden. Det føles fint å vise filmen her. Det blir utrolig stas å se hvordan publikum tar filmen. Det er ikke hver dag vi får vist filmen vår i fem kinosaler samtidig, for tusen mennesker. Det blir ekstra magisk å være med på, sier hun.

Ny dimensjon

Etter verdenspremièren på TIFF-åpningen får «Hvor man vender tilbake» nok en urpremière. Det skjer i Ishavskatedralen på onsdag da det blir filmkonsert med Christian Wallumrød Ensemble.

– Wallumrød har laget sluttlåten i filmen. Han har fått frie tøyler til å gi sin tolkning av filmen gjennom musikk. Konserten varer like lenge som filmen, forteller Racha Håskjold Larsen.

– Konserten blir en ekstra dimensjon til filmen, som bidrar til filmopplevelsen. Filmen når ut til publikum på en ny måte, legger regissøren til.

Planen er å legge ut på turne med filmkonserten, i tillegg jobber filmparet med å sette opp filmen på nordnorske kinoer.

Støtte til ny film

De har allerede et nytt filmprosjekt på gang, som også foregår i den nordlige delen av verden. Gjennom Norsk Filminstitutts (NFI) talentordning Nye Veier, fikk regissør Egil Håskjold Larsen og Yellow Log AS nylig 487.576 kroner i tilskudd til dokumentaren «Daniels Inferno».

– Filmen følger en gruvearbeider på Svalbard gjennom en reise mot jordens og sinnets dypeste avkroker, ifølge NFIs nettside.

Selv vil de ikke si så mye om sitt neste filmprosjekt.

– Det er viktig at vi holder oss produktive. Jeg synes det er spennende å jobbe med en dokumentarfilm som «Hvor man vender tilbake», hvor man får tilbringe tid med hovedpersonen og hans univers. Det gir en opplevelse av tilstedeværelse, sier Egil Håskjold Larsen.