Et av årets høydepunkt kommer tidlig i år: Oscar-utdelingen, som går av stabelen i Dolby Theatre i Hollywood mandag klokken 02.00 (norsk tid).

For 92. gang skal 34,4 centimeter med forgylt metall deles ut til dem som har utmerket seg aller mest innenfor filmbransjen i 2019.

Oscar, som er navnet på statuetten, deles ut av det amerikanske filmakademiet Academy of Motion Picture Arts and Sciences, ofte bare forkortet til Akademiet i 24 kategorier. I år er det filmen Joker med Joaquin Phoenix i hovedrollen som har fått flest nominasjoner, med sine elleve.

Feedback Film skal her prøve å gjette på hvem som vinner i de største kategoriene, men også nevne hvilke av de nominerte vi håper stikker av med den gjeve prisen.

Beste originalsang

Elton John og Bernie Taupin da de vant Golden Globe tidligere i år. Foto: Chris Pizzello/Scanpix

Nominerte:

I Can't Let You Throw Yourself Away – Toy Story 4

(I'm Gonna) Love Me Again – Rocketman

I'm Standing With You – Breakthrough

Into the Unknown – Frost 2

Stand Up – Harriet

Håper og tror: (I'm Gonna) Love Me Again – Rocketman (Elton John og Bernie Taupin)

Hvorfor: Låten er skrevet av den fantastiske duoen Elton John og Bernie Taupin, som handlingen i filmen utspiller seg rundt, og de kan kunsten å lage musikk. Det er en fengende, fin og rørende sang som fortjener å vinne, ettersom filmen ikke er nominert i noen større kategorier (overraskende nok).

Selv om Into the Unknown fra Frost 2, hvor den norske artisten Aurora har vært involvert, også er en veldig fin låt, vil det nok trolig være selveste Elton som vinner gullstatuetten. Dersom han vinner vil den trolig plasseres ved siden av den forrige Oscar-statuetten han vant i samme kategori for Can You Feel the Love Tonight fra Løvenes Konge.

Beste originalmusikk

Hildur Guðnadóttir da hun vant en Emmy for Chernobyl. Foto: Richard Shotwell/

Nominerte:

Joker, Little Women

Marriage Story

1917

Star Wars: The Rise of Skywalker

Håper og tror: Joker (Hildur Guðnadóttir)

Hvorfor: Islandske Hildur Guðnadóttirs musikk spiller en stor og viktig rolle i Joker og bidrar til å skape en klaustrofobisk og ubehagelig stemning fra begynnelse til slutt. Guðnadóttir komponerte også musikken til TV-serien Chernobyl, hvor musikken også spiller en stor rolle.

Musikken evner, både i nevnte TV-serie og i Joker, å være en kombinasjon av musikk og lydbilde. Den blir både en del av historien, samtidig som den skaper en helt spesiell stemning. Islenderen vant Golden Globe i samme kategori, og hun vil utvilsomt også trekke det lengste strået her.

Beste fremmedspråklige film

Antonio Banderas er strålende i Pedro Almodovars Pain and Glory. Foto: Manolo Pavon/Norsk Filmdistribusjon

Nominerte:

Corpus Christi – Polen

Honeyland – Nord Makedonia

Les Misérables – Frankrike

Pain and Glory – Spania

Parasite – Sør Korea

Håper: Pain and Glory (regi: Pedro Almodóvar) Tror: Parasite (regi: Bong Joon-ho)

Hvorfor: Dette er kanskje årets mest forutsigbare pris ettersom filmen har blitt applaudert fra Sør Korea og hele veien til Hollywood. Parasite er nominert i seks kategorier, i tillegg til denne, hvorav denne er sikkerstikket. Dessverre.

Selv om Parasite er en grei film, som både underholder og overrasker, er Pain and Glory et mesterverk. Almodovar imponerer nok en gang med en ekstremt sårbar og nær film, hvor Antonio Banderas, gjør sitt livs rolleprestasjon.

Beste originalmanus

Leonardo DiCaprio svinger seg i rollen som Rick Dalton i Once Upon a Time In Hollywood. Foto: Sony/SF Studios

Nominerte:

Knives Out – Rian Johnson

Mariagge Story – Noah Baumbach

1917 – Sam Mendes & Krysty Wilson-Cairns

Once Upon a Time … In Hollywood – Quentin Tarantino

Parasite – Bong Joon Ho, Han Jin Won

Håper og tror: Once Upon a Time … In Hollywood – Quentin Tarantino

Tarantino har laget en original (LOL) og subjektiv vri på en faktisk hendelse, hvor det på tross av delvis intrikate sub-plot aldri blir for komplisert. Ved hjelp av velskrevne monologer og dialoger, spekket med referanser og humor, er filmen blitt en stor overraskelse.

Du vet aldri hva som kommer til å skje og de tidvis lange scenene oppleves som korte, nettopp på grunn av Tarantinos velskrevne manus. Selv om også Mariagge Story er særdeles velskrevet og fylt med fantastiske dialoger, vil nok Quentin stikke av med denne.

Beste adapterte manus (filmatisering)

Taika Waititi and Roman Griffin Davis i filmen Jojo Rabbit. Foto: Kimberley French

Nominerte:

The Irishman – Steven Saillian

Jojo Rabbit – Taika Waititi

Joker – Todd Phillips & Scott Silver

Little Women – Greta Gerwig

The Two Popes – Anthony McCarten

Håper: Jojo Rabbit – Taika Waititi Tror: Joker – Todd Phillips & Scott Silver

Joker er en helt fantastisk film, mye takket være regigrep og Phoenix sin prestasjon. Manusforfatter og regissør Todd Phillips (mannen bak Hangover!) har gjort et solid håndverk når han har tatt for seg Marvels rollefigur, og vil trolig belønnes for det.

Likevel mener jeg at Taika Waititi har laget en helt utrolig film, basert på Christine Leunens bok Caging Skies. Jojo Rabbit er leken, vond og ekstremt underholdende. Den klarer å kombinere alvor og humor sømløst – og det har mye med manusarbeidet å gjøre. Noe som fortjener en pris i seg selv.

Beste regi

Filmen Parasite, regissert av Bong Joon-Ho Foto: Arthaus

Nominerte:

The Irishman – Martin Scorsese

Joker – Todd Phillips

1917 – Sam Mendes

Once Upon a Time … In Hollywood – Quentin Tarantino

Parasite – Bong Joon-ho

Håper: Once Upon a Time … In Hollywood – Quentin Tarantino Tror: Parasite – Bong Joon-ho

De fleste vil nok vedde pengene sine på at det er Sam Mendes som vil vinne for 1917, men jeg tror akademiet overrasker og gir den til Bong Joon-ho. Joon-Ho har tatt en rekke kreative regigrep med Parasite og det vil være et stunt som vi få positive ringvirkninger for akademiet all den tid de kritiseres for å ikke være inkluderende nok. Verken når det gjelder kjønn, etnisitet eller kulturell bakgrunn for de nominerte. Bare det at ingen kvinner er nominert i denne kategorien har skapet en storm av kritikk.

Likevel. Dersom jeg hadde sittet i akademiet så ville min stemme gått til Quentin. Av de nominert er Once Upon a Time den beste filmen, og det har i stor grad med hans strålende regigrep å gjøre. Ved å hedre det gamle bruker han filmmediet på en strålende måte til å fortelle det som tidvis kan oppleves som en smått absurd historie. Heia Quentin!

Beste kvinnelige birolle

Laura Dern spiller den kyniske skilsmisseadvokaten Nora i Marriage Story. Foto: Netflix

Nominerte:

Kathy Bates – Richard Jewell,

Laura Dern – Marriage Story

Scarlett Johansson – Jojo Rabbit

Florence Pugh – Little Women

Margot Robbie – Bombshell

Håper og tror Laura Dern – Marriage Story

Denne stikker Laura helt klart av med! Dern har den siste tiden gått bort fra Nicolas Cage og dinosaurene (mange kjenner henne kanskje fra Wild at Heart eller Jurassic Park) og spesialisert seg på rollefiguren som rik møkkakjerring. Både her og i rollen som Renata i Big Little Lies gjør hun en strålende prestasjon. Det er som om hun blir karakteren hun spiller og hun klarer å si hver eneste replikk med en enorm innlevelse.

Likevel må jeg gi hederlig omtale til Scarlett Johansson i Jojo Rabbit, hvor hun spiller en mor som lever under ganske grusomme forhold med et skøyeraktig blikk og glimt i øye. Johanssons mest overraskende skuespillerprestasjon noensinne, som viser hvor mye som bor i henne.

Beste mannlige birolle

Brad Pitt i rollen som stuntmannen Cliff Booth Foto: Sony/SF Studios

Nominerte:

Tom Hanks – A Beautiful Day in the Neighborhood

Anthony Hopkins – The Two Popes

Al Pacino – The Irishman,

Joe Pesci – The Irishman

Brad Pitt – Once Upon a Time … In Hollywood

Håper og tror: Brad Pitt – Once Upon a Time … In Hollywood

Nå er det på tide at selveste Brad vinner, og i denne kategorien kan ikke engang Pacino, Pesci eller Hopkins slå han. Pitt er for øvrig på tross av sine 56 år den yngste nominerte i denne kategorien.

Pitt bør Ikke bare vinne fordi han gjør en utrolig god rollefigur som den litt sørgelige stuntmannen Cliff Booth, men også fordi han virkelig har lært seg kunsten å holde takketaler. Herregud, så morsom han har vært i det siste.

Mer av det!

Beste kvinnelige hovedrolle

Renée Zellweger gjør en fantastisk prestasjon som Judy Garland. Foto: David Hindley/Norsk Filmdistribusjon

Nominerte:

Cynthia Erivo – Harriet

Scarlett Johansson – Marriage Story

Saoirse Ronan – Little Women

Charlize Theron – Bombshell

Renée Zellweger – Judy

Håper og tror: Renée Zellweger – Judy

Jeg har ikke sett Harriet, men både Scarlett, Saoirse og Charlize gjør både gode og troverdige rolleprestasjoner i sine respektive filmer. Likevel er det uten tvil Renées fantastiske portrettering av Judy Garland som vil gå ned i historiebøkene.

Hun blir Judy Garland og hele kroppsspråket, stemmen og fakter stemmer overens med superstjernen fra virkeligheten. Zellweger må ha lagt utallige timer inn i arbeidet med å bygge opp karakteren og det synes.

Beste mannlige hovedrolle

Joaquin Phoenix gruser samtlige andre nominerte i samme kategori i rollen som Joker. Foto: Warner Bros

Nominerte:

Antonio Banderas – Pain and Glory

Leonardo DiCaprio – Once Upon a Time in … Hollywood

Joaquin Phoenix – Joker

Jonathan Pryce – The Two Popes

Adam Driver – Marriage Story

Håper og tror: Joaquin Phoenix – Joker

Phoenix bærer denne filmen på sine bleke, magre skuldre og gjør Joker til sin egen på strålende vis. Dette er årets sikreste vinner. Det er absolutt ingen som kan slå ham i denne kategorien, og det vet alle.

Joker-figuren er i Phoenix’ tolkning sårbar, syk og menneskelig, og det er umulig å ikke se på ham til enhver tid gjennom hele filmen. Bravo!

Beste film

Filmen 1917 stikker trolig av med den gjeveste prisen natt til mandag. Foto: Nordisk Filmdistribusjon

Ford V Ferrari

The Irishman

Jojo Rabbit

Joker

Little Women

Marriage Story

1917

Once Upon a Time … In Hollywood

Parasite

Håper: Once Upon a Time … In Hollywood (regi: Quentin Tarantino) Tror: 1917 (regi: Sam Mendes)

Som de fleste sikkert har skjønt (dersom de har lest saken), så er Once Upon a Time … In Hollywood min favoritt blant årets Oscar-filmer. Den er et komplett mesterverk på alle mulige måter og er et levende bevis på hvordan man kan leke seg med filmens virkemidler. Dødsgode skuespillere, briljant manus og nyskapende regi gjør dette til en fest av en film, som fortjener hver eneste gullmann som kastes etter den.

Likevel. Det blir nok ikke Tarantino og gjengen som vinner den gjeveste prisen. Det blir krigsdramaet 1917 som utfordrer de tekniske virkemidlene og forteller om noe gammelt på en ny måte.

All den tid filmer som handler om Hollywood pleier å vinne, så må akademiet i likhet med da Moonlight slo La La Land i 2017 bevise at det finnes viktigere ting enn dem selv. Sånn som krig og slikt. Dessverre.