På skjærtorsdag, langfredag, første påskedag og mandag 13. april skal det vises tre filmer der, hver dag.

Drive-in-kino er et helt nytt konsept i Tromsø.

– Det har vært arrangert drive-in-kino i andre byer før, men så vidt jeg vet er dette første gang i Tromsø, sier TIFFS festivalsjef Lisa Hoen.

Når det gjelder programmet, som lanseres førstkommende mandag, lover Hoen noe for alle og enhver.

– Det er snakk om alt fra familiefilmer, til filmer for ungdom og voksne. Noen av filmene ville ordinært sett ha kommet på Aurora Fokus Kino.

Et viktig avbrekk

Arrangørene av prosjektene er TIFF, Aurora Kino Fokus og Audionor AS. De syns alle at det er viktig å gi folk et kulturtilbud, også i disse korona-tider.

–Nå for tida er mange mye hjemme, og vi tror folk trenger å komme seg litt ut av huset og oppleve noe annet, sier TIFFs festivalsjef Lisa Hoen.

Daglig leder i Audionor, Øyvind Stenersen, er enig.

– Dette blir ei spesiell påske, og da kan det bli fint for alle med et lite avbrekk. Selv om drive-in-kinoen ikke vil være gratis, har det vært viktig for oss at det skal være tilgjengelig for så mange som mulig, sier han.

Billetter til kinoen kjøpes på TIFF sine nettsider, og scannes ved ankomst.

Godkjent av kommuneoverlegen

– Drive-in-kinoen er en fin måte å være ute blant andre, men i en trygg ramme. Man kjører opp på taket, ser film, og kjører hjem igjen. Man kan holde seg i sin egen bil, med folk fra egen husstand, sier Hoen.

Hun understreker at kommuneoverlegen har godkjent prosjektet.

– Det eneste negative er at det ikke vil være tilgang til toaletter. Av smittevernhensyn kan vi kan ikke ha masse folk vandrende rundt, forklarer Hoen.

Har måttet tenke kreativt

– Det kan bli veldig lyst oppe på taket. Derfor skal vi bruke LED-skjerm, i stedet for lerret og prosjektorer. Da blir vi ikke like avhengig av mørke for å få god kvalitet på bildet, forklarer Hoen.

For å kunne sende kinolyden inn i bilene via FM-nettet, har Audionor måttet søke om lokalradiokonsesjon fra Medietilsynet.

– Så nå har vi lov til å drive radio frem til sommeren, smiler Stenersen.

Tromsø kommune, Jekta, iTromsø, Byggesystemer og Bokstavhuset er også partnere i prosjektet.