TIFF slipper første del av programmet for neste år

Tromsø Internasjonale Filmfestival (TIFF) håper med sideprogrammet «USA bak fasaden» å komme tett på det amerikanske samfunnet.
TØFF TIFF-JOBB: Assisterende programsjef Henning Rosenlund avslører at TIFF vil rette søkelyset mot USA neste år. 
        
            (Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø)

TØFF TIFF-JOBB: Assisterende programsjef Henning Rosenlund avslører at TIFF vil rette søkelyset mot USA neste år.  Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø

Onsdag slapp TIFF den første delen av neste års program. Der har festivalen valgt å rette søkelyset mot «den mektigste nasjonen i verden».

– De siste årene har USAs fasade slått sprekker. Og ikke alt handler om den kontroversielle presidenten Donald Trump. Der vi før assosierte USA med frihet, fremskritt og modernitet, er det nå rasemotsetninger, klasseskille og steile politiske fronter som får fokus. USA er ikke lenger en «glossy» TV-serie, sier Henning Rosenlund, assisterende programsjef på TIFF.

Han forteller at de har plukket ut et knippe spillefilmer og dokumentarer som kaster lys over ulike sider av det amerikanske samfunnet og laget et sideprogram med tittelen «USA bak fasaden».

– Målet med programmet er å vise fram sider ved USA som har blitt stadig mer aktuelle de siste årene. Filmene undersøker rasemotsetninger, arbeiderklassen, store samfunnsforskjeller og ikke minst at USA nå er et svært splittet land, forklarer Rosenlund.

Subtile trekk

Samtidig med økende motsetninger og kraftig polarisering av politikken, er landet fremdeles verdens ledende supermakt, både økonomisk og militært.

– Og ikke minst en kulturell premissleverandør for hele verden. Netflix, Apple, Facebook, Google og Amazon er alle amerikanske selskaper, som påvirker hverdagen vår mer enn vi liker å tenke på. Men på tross av en enorm kulturindustri og dertil konsum, er det flere sider ved det amerikanske samfunnet som er fremmed for mange, og som sjelden blir belyst i de mest kommersielle produktene, sier den assisterende programsjefen.

Rosenlund opplyser at festivalen har forsøkt å inkludere filmer som viser subtile trekk ved det amerikanske samfunnet.

– For eksempel at liberale USA på mange områder er mer verdikonservative enn oss, at religion spiller en større rolle i samfunnet, samtidig som de gjennomgående er mer negative til staten og et regulert liv. I filmer som «Never Rarely Sometimes Always« og «The Last Shift» blir slike trekk veldig synlig. Det er også interessant å se hvordan frihet er et veldig viktig begrep i alle filmen i programmet, utdyper han.

Filmene i «USA bak fasaden»:

«Never Rarely Sometimes Always» (2020), regi Eliza Hittman:

 


– Et bemerkelsesverdig drama om to unge kvinner som må reise fra det rurale Pennsylvania til New York, når den ene av dem vil ta abort. Noen filmer evner å ta opp samfunnsmessige problemstillinger på en så naturalistisk måte, at man ikke tenker på den politiske sprengkraften før etterpå. Mens man ser, blir man bare oppslukt av handlingen og karakterene. «Never Rarely Sometimes Always» er en slik film, skriver TIFF i en pressemelding.

«The Last Shift» (2020), regi Andrew Cohn:

– Komedie-drama om den aldrende Stanley som har jobbet 38 år på en hamburgerbar og må ta et oppgjør med seg selv når han skal gi opplæring til Jevon – en ung sort mann på prøveløslatelse, men med langt større ambisjoner enn å overta for Stanley. «The Last Shift» har fornøyelige karakterer og mye humor, men i bunnen ligger et mer alvorlig budskap om et amerikansk samfunn med få muligheter. For Stanley er den lavtlønna jobben bare slik livet er, eller ble. For Jevon er hele situasjonen hans nok en bekreftelse på hvordan samfunnet er rigget for å holde ham nede.

«Queen & Slim» (2019), regi Melina Matsoukas:

(from left) Slim (Daniel Kaluuya) and Queen (Jodie Turner-Smith) in Queen & Slim, directed by Melina Matsoukas. 
        
            (Foto: Andre D. Wagner/Universal Pictur)

(from left) Slim (Daniel Kaluuya) and Queen (Jodie Turner-Smith) in Queen & Slim, directed by Melina Matsoukas.  Foto: Andre D. Wagner/Universal Pictur



– Bilen til et sort par på sin første date blir stanset av en hvit politimann. Situasjonen eskalerer raskt, og snart er det umake paret på rømmen gjennom USA, ettersøkt for drap. En sort variant av «Thelma & Louise». «Queen & Slim» er en road movie gjennom et USA splittet av rasemotsetninger. Med utgangspunkt i kjente traumer som har satt flere byer i USA i brann det siste året, viser den fram forskjellige lag av det amerikanske samfunnet og føyer seg inn i rekken filmer fra «Get Out» til «BlacKkKlansman», som har tatt opp rasismen i USA på originale måter.

«Nomadland» (2020), regi Chloé Zhao:

Frances McDormand in the film NOMADLAND. Photo by Joshua James Richards. © 2020 20th Century Studios All Rights Reserved 
        
            (Foto: Joshua Richards)

Frances McDormand in the film NOMADLAND. Photo by Joshua James Richards. © 2020 20th Century Studios All Rights Reserved  Foto: Joshua Richards



«Freedom is just another word for nothing left to lose», sang Janis Joplin, og den uramerikanske drømmen om frihet får en oppdatert versjon i denne episk anlagte filmen fra dagens USA. I sentrum står Fern, mesterlig portrettert av Frances McDormand («Fargo», «Olive Kitteridge» med mer). Fern både blitt enke og opplevd at byen hun har bodd i har forvitret etter at den lokale gruven ble lagt ned. Nå bor hun i den ombygde varebilen sin og lever av strøjobber på forskjellige steder. Hun er fattig, men samtidig lever hun med en frihet som hun ikke vil gi fra seg, og som kanskje mange vil misunne henne. Etter hvert blir hun med i et samfunn av omstreifende mennesker som har vendt ryggen til det hypermaterielle forbrukersamfunnet.

«I Am Not Your Negro» (2016), regi Raoul Peck:

– Medgar Evers, Malcolm X og Martin Luther King Jr. var alle fremtredende menneskerettighets- forkjempere, og alle ble hensynsløst myrdet. Deres tredje fellesnevner er vennen James Baldwin. Før Baldwins død i 1987 begynte han på sitt siste verk, en krønike om sine tre venner og deres tragiske skjebner. Raoul Pecks «I Am Not Your Negro» tar utgangspunkt i Baldwins notater og utforsker den afroamerikanske historien, og hva det betyr å være svart i USA i dag. «I Am Not Your Negro» er et kraftfullt og oppsiktsvekkende essay over afroamerikaneres virkelighet, og tematikken er stadig brennende aktuell.