Dette er et fantastisk bilde fra begynnelsen av 80-tallet med legendariske skikkelser fra byens musikkmiljø. Hva bildet mangler i skarphet, komposisjon og tekniske ferdigheter, tar det igjen i spontanitet og spilleglede.

«Tobben» – også kjent som Torbjørn Willassen (1949–2008) og halvparten av Tomsø-duoen Tobben & Ero, «Norges svar på Simon & Garfunkel», ser ut som om han skal henvende seg til publikum i Royal Albert Hall, fullstendig uvitende om at trekkspilleren Jon Andreassen bak ham har havnet i trøbbel med politiet. Det ser kanskje ut som om alvoret er i ferd med å gå opp for Bjørn «Little Henrik» Henriksen (1944-2009), ytterst på høyre flanke, mens felespiller Svein Nymo (1953- 2014) er midt inne i en jam. En sinnstilstand de færreste musikere ønsker å rives ut av.

Stjal scenen

Kanskje var politiet på plass fordi de fire «stjal scenen» (trommevirvel for dårlig ordspill, takk) fra Amatørmusikernes Organisasjon som tidligere på dagen hadde holdt utekonsert med polititillatelse på Stortorget.

– Ved midnattstider samme dag måtte politiet stoppe en ny konsert som ikke var tillatt på forhånd. De fire musikerne fortsatte med musikkunderholdning til applauderende nattevandrere, etter at de først hadde spilt på Prelaten til stengetid, skrev «Tromsø» den 27. mai 1980.

– For tidlig til å gå hjem

Et slikt bilde skulle man gjerne visst mer mere om, men det har ikke lyktes Feedback å få tak i verken Jon Andreassen eller politilogger fra mai 1980. I jakten på den eneste gjenlevende musikeren på bildet, snakket vi imidlertid med boknakar Ragnar Olsen som har arbeidet og spilt med Andreassen flere ganger og som spilte med Nymo i Ungdomslaget Ny Von. Disse tre var også med i det kortlevde bandet Vangsgutane sammen med Sverre Kjelsberg.

– Slike konserter var ikke uvanlige på denne tida. Prelaten stengte klokka halv ett, men det var litt for tidlig til å gå hjem. Vi satt av og til og spilte på Rorbua. Instrumentene hadde vi jo for hånda, forklarer Olsen.

Godt mottatt av publikum

Det var vel ikke hver helg man fant en fiks ferdig scene, så da kan man jo forstå fristelsen de fire falt for. Og bortsett fra den «alminnelige ro og orden», var det ikke så mange som ble forstyrret. Tvert imot.

– Selv om de fire musikernes impulsive tiltak ble meget godt mottatt av publikum som samlet seg foran plattformen på torget der musikerne spilte, måtte politiet si stopp.

En av grunnene til at det ble slutt på disse konsertene var «nattklubb-kulturen» som utviklet seg i Tromsø på 80-tallet etter hvert som utestedenes åpningstider ble utvidet.

LES ALLE Feedbacks musikkminner.