Med et program bestående av russiske sanger, imponerer Kaydalov Nordlysfestivalens publikum både med sitt stemmemateriale og sin formidlingsevne.

Og det er langt flere enn publikum som er blitt betatt av det denne 27 år gamle barytonsangeren leverer. Allerede i 2018 ble han tilsatt som solosanger ved Mariinskij-operaen i St. Petersburg, en av Russlands fremste operascener. I august 2019 gikk han til topps i Dronning Sonjas Internasjonale Musikkonkurranse.

Nå er han tilbake på sitt fjerde norgesbesøk etter å ha medvirka i en operagalla i Grieghallen i Bergen med Bergen Filharmoniske Orkester i oktober og en nyttårskonsert med Kringkastingsorkesteret i Oslo tidligere denne måneden.

Store følelser

Kaydalov hadde valgt et program med sanger av de russiske komponistene Georgij Sviridov (1915–1998) og Modest Musorgskij (1839–1881). Selv om dette er komponister fra hvert sitt århundre, så har det utvalget Kaydalov presenterte av dem det til felles at her er det snakk om musikk med mye store følelser og med elementer av russisk folkloristisk musikk. Det hersker ikke tvil om hvilket land musikken kommer fra.

LES OGSÅ: Gata møter salongen

Mye å spille på

Dette gir også utøveren, sangeren, mye å spille på i sine tolkninger.

Når Kaydalov på toppen av dette gir oss som ekstranummer litt opera gjennom «Toreador» fra Georges Bizets «Carmen» og en kostelig smakebit fra italiensk komisk opera, blir det plass til et bredt spekter av uttrykk å boltre seg i gjennom denne konserten.

SANG OG PIANO: Sergeij Kaydalov ble akkompagnert av pianisten Marina Kan Selvik som også spilte solo under konserten. Foto: Helge Matland

Imponerer

Og det er imponerende det Kaydalov leverer. Her har vi en ung sanger med så unik og stor stemme at det er fristende å spå at vi i årene som kommer vil kunne oppleve Kaydalov på verdens største operascener også utenfor Russland.

Kaydalov er nok også selv klar over at han har ei stor stemme og har veldig lyst til å vise den fram. Av og til kunne han kanskje stått seg vel så bra på å ta det litt mer ned, selv om dette ikke er noen stor innvendig mot den strålende konserten den unge mannen, opprinnelig fra Sibir, ga meg denne søndagsettermiddagen.

LES OGSÅ: Kunstnere fra Tromsø og Senja stiller ut musikalske malerier (+)

Pianomusikk.

Sergeij Kaydalov ble utsøkt akkompagnert av den norskrussiske pianisten Marina Kan Selvik. I tillegg fikk vi også høre henne solo med musikk av Grieg, Tsjaikovskij og Liszt.

Hun spiller med stor rytmisk sans, strålende teknikk og følsomhet for klang.

Programmet for hennes soloframføringer står også godt til det hun gjør sammen med Kaydalov. Griegs Lyriske stykker, Tsjaikovskijs Andante fra «Nøtteknekkeren» og Liszts «La Campanella» er alle gode eksempler på hvordan komponister har latt seg inspirere av og bli påvirka av folkemusikk og folkloristisk musikk.