Joiken har vært godt gjemt i sørsamisk kultur, og de færreste har lært den videre. Marja Mortensson har reist i et helt år for å finne gamle joiker fra sørsamisk og umesamiske områder i arkivene. Funnene har gitt inspirasjon til å ta tak i kulturarven og samtidig også lage nye joiker hvor det tradisjonelle i stor grad er blitt en del av helheten.

Ett år etter debutalbumet «Aarehgïjre», er Marja Mortensson ute med nytt album «Mojhtestasse», eller «Minnegave» i norsk oversettelse.

Sammen med sine musikere, tromsøværingen Jakop Janssønn på trommer og perkusjon og Daniel Herskedal på trombone og basstrompet, har Mortensson utvikla et sjelfullt lydbilde som yter den sørsamiske musikktradisjonen rettferdighet, befrielse fra glemselen og fornyelse.

Albumet er et resultat av et bestillingsverk fra 2017 til 100-års jubileet for det første samiske landsmøtet i Trondheim.

Kulturarv er noe som forvaltes både av fellesskapet og av oss enkeltmennesker, og vi gjør det på hver våre måter.

Marja Mortensson har forska i det gamle, hvor det helt klart er bortkomne biter. Hullene fyller hun igjen med å tilføre sine egne antakelser om hva det kan ha vært. Hun søker også hjelp fra den nordsamiske joiken og tradisjonsmusikk til andre nordlige folk og finner også der elementer som passer inn.

I det musikalske uttrykket på dette albumet spiller også hennes medmusikere en stor rolle. Både Janssønn og Herskedal har sin bakgrunn fra jazz og improvisasjonsmusikk. Deres evne til å lytte synes å være uvurderlig i måten rytmer og instrumentale stemmer sammen med Mortenssons vokal blir en spennende vev.

MUSIKERNE: Jakop Janssønn (til venstre) og Daniel Herskedal har sammen med Marja Mortensson skapt et originalt og spennende album. Foto: Frode Fjellheim