Noen folk fortsetter å dele av sitt udiskutable talent – uten at spesielt mange legger merke til det. Tomas Dahl er en sånn fyr, som heldigvis fortsetter å kaste popperler for svin.(Hør «Miracle Turn» av CADDY i bunnen av artikkelen)

Etter nesten 10 års albumpause med sitt enmannsband Caddy ga Dahl i 2015 ut årets beste norske popalbum: «The Better End». Ventetida etter nytt popsnadder er snart over, og første smakebit fra høstens kommende album «Ten Times Four» gir meg så mye vann i munnen at leffene fungerer som sikkeldemning.

De kontante anslagene innledningsvis i «Miracle Turn» hinter om at det man har godlyd og velvære i vente. Så sier det pang, og allerede i verset er man solgt, som er en deilig følelse da jeg vet at det søteste kirsebæret fortsatt gjenstår: Refrenget.

Noen artister virker ikke til å forstå verdien av et godt refreng, mens veldig mange andre aldri knekker koden til hvordan man komponerer et. Caddy sliter ikke med disse problemene.

Dahl er på en måte Norges egen «beach boy», da han de siste to tiårene – helt fra tiden som tenåringspunker av format i The Wonderfools – har hatt et unikt øre for gode melodier. «Miracle Turn» er nok en låt der harmoniene er perverst gode. Låten har så høy solfaktor at den vil skape en naturkatastrofe dersom melodiene slippes løs, uten oppsyn.

Caddy slapp den ditto glimrende singelen «The Good Ones» i 2017, og hvis det finnes én type musikk som er perfekt for det moderne en-låts-lyttemønsteret, er det dette. Heldigvis er Dahl en albummann av den gamle skolen.

Det eneste negative med «Miracle Turn» er at høsten kommer til å bli total forvirra, og gå inn i en historisk identitetskrise. Vel, vel - da får sommer’n bare vare helt til påske, da!