Søndag var årets siste dag for TIFF junior. Filmfestivalen bød på 22 forskjellige filmer, i tillegg til NRK-serien «Planetpatruljen».

– Festivalen har gått veldig fint. Vi er godt fornøyd med gjennomføringen av festivalen, og er glade for at vi har fått såpass positiv respons fra publikum, sier Astrid Aure, festivalsjef for TIFF junior.

– Kompensert for tapt billettsalg

Festivalsjefen er fornøyd med den store publikumsoppslutningen.

– Vi har også hatt et godt besøk på festivalen, kapasitetsbegrensningen grunnet smitteverntiltakene tatt i betraktning. Vi har klart å kompensere for det meste av den tapte kapasiteten. I tillegg har vi opplevd en fantastisk festivalstemning, sier Aure.

– Hvordan har dere klart å kompensere for billettsalget?

– Vi har ikke gjort en endelig opptelling ennå, så jeg vet ikke om vi har klart en fullstendig kapasitetskompensasjon, men vi har prøvd å løse det blant annet ved å utvide antall dager med skolevisninger, samt kjørt flere visninger av hver film.

Filmfestivalen har også hatt et digitalt tilbud som et supplement for det fysiske tilbudet.

– Dette har vært for dem som er, eller har familie, i risikosonen, samt de som har hatt forkjølelsessymptomer eller av andre grunnet måtte ha vært hjemme. Vi har livestrømmet to eventer, introduksjonen til premièren til filmen «Sparkekoret», og stumfilmkonserten. I tillegg har vi strømmet tre filmer for Den Kulturelle Skolesekken, sier Aure.

– Litt under budsjett

Basert på de foreløpige tallene ser det ut som TIFF junior havner like under hva de hadde budsjettert før koronakrisen inntraff.

– Vi har ikke budsjettert med å gå i overskudd. Når koronaregnskapet gjøres opp så får vi se hvordan vi har endt opp. Den foreløpige opptellingen på billettsalget forteller av vi ligger litt under budsjettet vi hadde satt før koronakrisen inntraff. Det er utrolig bra, sier Aure.

På grunn av koronarestriksjonene kunne festivalen bare ha en kapasitet på mellom en tredjedel og halvparten i salene.

– Vi var sikker på at vi måtte nedjustere billettprognosene ganske kraftig på grunn av koronakrisen. Dette viser at vi klarer å gjøre ulike grep for å få folk til å oppdage festivalen, i tillegg til at publikum ser at det endelig er noe som skjer og at vi lager et tilbud for alle barn og unge.

Tar med erfaringer til TIFF

I januar går den originale TIFF av stabelen, sannsynligvis også med koronarestriksjoner.

– Vi sitter igjen med gode erfaringer og optimisme på enkelte områder. Vi har fått testet noen greier som vi tenker å jobbe videre med til TIFF i januar. Nå har vi blant annet en arbeidsmodell hvor vi jobber parallelt med ulike scenarioer, slik at vi er klar for det meste, sier Aure og fortsetter:

– Men TIFF er en stor filmfestival hvor det selges omtrent 60.000 billetter. Det er noe helt annet enn hva vi har gjennomført nå. Vi merker nok koronarestriksjonene betydelig bedre for januar-festivalen, og det kommer til å bli et krevende arbeid å planlegge, men vi føler oss sikre på at vi skal lage en god festival for publikum.

– Hvilke elementer vil dere ta med til TIFF?

– Jeg kan ikke gå ut med så mye ennå, men jeg kan si at vi kommer til å ha hovedfokus på en fysisk filmfestival, men vi tenker også å ha en digital tilstedeværelse, sier Aure.