Onsdag startet årets Stumfilmdager på Verdensteatret. Blant den rutinerte gjengen artister skiller ett ferskt tilskudd i Tromsøs musikkfauna seg ut på plakaten.

Slugwar har kun spilt to konserter sammen før lørdagens spillejobb under Stumfilmdager. Å beskrive duoens musikk er ikke så lett, men Sindre Kielland og Fredrik Sandvik Olsen prøver så godt de kan.

Det brutale bandnavnet er et godt hint.

– «Slugs» er store, schtøgge snegler som beveger seg sakte. Og det blir litt skummelt om de skal slåss, sier Sindre Kielland.

– Så dere spiller stor, schtøgg og seig musikk?

– Ja, på en måte. Så skal det sies at snegler også er regnet som en delikatesse, selv om de er ganske «nasty», sier Kielland.

– Forbrukerne vil nok bli ganske splittet i synet på Slugwar, akkurat som de er med snegler. Alle liker jo ikke støyrock, sier Fredrik Sandvik Olsen.

– De er ti pers, vi er to

På tross av en alder på 20 og 21 år har de to musikerne en ganske lang band-CV. Kielland sysler, i tillegg til Slugwar, med sine andre band Blondekant, Open Window og Bukta-aktuelle Aromatic Ooze.

– Jeg klarer knapt å huske alle jeg spiller sammen med, flirer Olsen.

I farta kommer han på Homoband, Vilde Bye, Karoline Stensland og Håkon Johnsen.

Da duoen jobbet skift sammen på Blå Rock Café fant de en felles musikalsk lidenskap, som de får utløp for gjennom Slugwar.

– Vi hørte mye på shoegaze på jobb, og særlig band som Slowdive, My Bloody Valentine og The Jesus & Mary Chain. I tillegg er jeg veldig glad i postrock, og spesielt Goodspeed You Black Emperor. Forskjellen er at de er ti pers i bandet. Vi er to, humrer Kielland.

Sindre Kielland og Fredrik Sandvik Olsen hadde erfaring fra mange andre band før de dannet Slugwar. Foto: Helge Skog

Olsen sitter bak slagverket, mens Kielland styrer med å få gitaren. I tillegg er de utstyrt med hver sin synth, for å fylle ut lydbildet.

All musikken i verket som spilles på Verdensteatret fremføres live. Det finnes ingen samplinger, eller musikk «på boks».

Gjør kjærlighetshistorien dystrere

– Hva kan folk egentlig forvente på lørdag?

– Høy lyd, sier Olsen.

– Men også lav lyd, sier Kielland.

Stumfilmen Slugwar har komponert nytt lydspor til, er «The General» fra 1926.

Duoen bestemte seg raskt for å ikke bare lage en konsert, som spilles mens filmen ruller over skjermen. Slugwar har heller lagd et soundtrack der målet er at musikken skal bringe frem andre følelser i publikum, enn hva som var filmskapernes intensjon.

– Filmen prøver å fortelle en vakker kjærlighetshistorie med flere lag, men den er ganske datert. Helten vinner dama tilbake når han blir med i militæret, noe jeg tenker på som ganske dystert, sier Olsen.

– Samtidig er filmen fantastisk laget, og en ubestridt klassiker. «The General» har også den dyreste scenen i en stumfilm noensinne. Siden de ikke hadde noen spesialeffekter på den tida, filma de et tog som virkelig kjørte av ei bru, flirer Kielland.

– Hovedrolleinnehaver Buster Keaton gjorde et stunts både foran og bakpå et tog i fart, og han ga beskjed om at scenen måtte brukes selv om han døde under filminga, sier Olsen.

Plateprosjekt på gang

– Ble dere overraska over å få jobben under Stumfilmdager, som et såpass ferskt band?

– Ja, men samtidig jobba jeg hardt for å få det til, og brukte visjonen vi hadde som innsalg. Det skal sies at vi ikke er booka av Stumfilmdager, men at vår konsert er satt opp av Tromsø Filmklubb. Det var uansett kult å få sjansen, sier Kielland.

Etter konserten på Stumfilmdager har Slugwar nye planer.

– Vi skal spille inn plate til sommeren. Vi skal også prøve å ta opp konserten under Stumfilmdager, for en mulig liveplate, sier Olsen.

– Vi vært veldig opptatte med dette prosjektet, men nå skal vi på plass flere konserter med Slugwar, sier Kielland.