– Vi satt ved frokostbordet på hotellet da en kelner kom løpende med telefonen. Der kom spørsmålet om vi ikke kunne besøke gamle Olga på Hvilhaug. Hun var helfrelst Jahn Teigen-fan, ble det sagt i andre enden. I forfjamselsen ble det sagt ja, drosje bestilt, og her har du oss, sa Jahn Teigen til Olga, gjengitt av «Tromsø» 6. juni 1980.

At avisa fikk bli med viste Teigens evne til å gjøre seg selv tilgjengelig for alle. Samtidig som at det kan jo være praktisk med god markedsføring. Og ingen har vel vært bedre (eller verre) på det enn Jahn Teigen, Dessuten: med avisa med på slep fikk han jo også med seg en «profesjonell» fotograf.

– Helst i dag!

– Du må sende meg et bilde i posten – helst i dag, sa Olga til journalist og fotograf John Strandmo.

– Jeg har vært Jahn Teigen-fan de siste tre årene – og det vil jeg fortsette med så lenge jeg lever, fortsatte hun.

I 1980 deltok Teigen i Grand Prix med «Ja», og hvis det var denne som fikk Olga til å bli fan, så var det en god grunn til å bli fan. Men det var ikke Grand Prix-musikk han deltok med da han først begynte å komme til byen.

Norsk pop på sitt beste

Da var det «metall-rockere» som «Going to Chicago» gjaldt da Tromsø fikk et «møte med norsk pop på sitt beste».

Da lekte Teigen og fløytist Pjokken Eide seg med publikum i aulaen på Sommerlyst skole.

– De gjennomførte kjønnstest på Eide, hoppet høyde over stativ midt på scenen, lekte mongolesiske fjernsynsfolk og sang en selvkomponert vise av Øystein Sunde. En del av moro-improvisasjonen falt ikke helt heldig ut, skrev «rock&roll» i «Tromsø» 27. februar 1973.

I en annen vits kunne bandet informere om at debutskiva, «Popol Vuh» (1972) hadde solgt 11 millioner kopier i Mongolia. Popol Vuh til folket! Minst to kopier hver!

Dundrende trampeklapp

Musikkjournalistene Arne Blix og Truls Meland kommenterte imidlertid på at bandet bare spilte to nye låter fra da de besøkte Tromsø høsten 1972 under navnet Arman Sumpe, men slike spissfindigheter blåste publikum i.

– På søndag forlot de scenen til akkompagnement av dundrende trampeklapp, som fikk dem til å komme tilbake for ett nummer til, og med hele salen i kok kjørte de igjennom «The Letter» før det var ugjenkallelig slutt. Med andre ord: en fin avslutning på en fin konsert. POPOL VUH er hjertelig velkommen tilbake igjen.

Så var ikke Olga alene i den fanklubben. Hvil i fred, Jahn Teigen.

LES ALLE Feedbacks musikkminner.