Allerede tirsdag startet Insomniafestivalens sideprogram, og årets 19 ordinære konserter går av stabelen fra torsdag til lørdag.

Siden Tromsøs festival for elektronisk musikk feirer 20-årsjubileum, er det også bestillingsverk på årets Insomnia-plakat.

Derfor har techno-veteranen Per Martinsen (56) og neste års Ungkunstner under Festspillene i Nord-Norge, Louisa Palmi Danielsson (27), blitt knyttet sammen.

Denne uka har Danielsson tatt turen fra Göteborg til Martinsens studio på Tvibit, for å komponere ferdig deler av musikken, og jobbe med elementene som skal improviseres live, i verket som har fått tittelen «Enfold».

– Vi kjenner ikke hverandre fra før av, så vi har sendt noen skisser og ideer fram og tilbake, sier Per.

– Vi kommer fra litt forskjellige bakgrunner, så dette samarbeidet er ganske spennende, sier Louisa.

Og der ligger selve ideen: Å koble et ungt talent sammen med en erfaren artist.

– Hun er «up and coming», mens jeg er «down and going», spøker Per.

– Vi møtes på dypet

Louisa Palmi Danielsson vil mange kjenne som gitarist i duoen Opphav. Hun jobber nå hovedsakelig med å komponere elektroakustisk – eller «akrobatisk», som festivalen kaller det – musikk.

– I dette formatet jobber man med å plassere mange høyttalere rundt publikum, i stedet for å jobbe i stereo. Det blir som et bilde: Jo flere piksler du har – jo mer detaljert blir det. Siden jeg hovedsakelig jobber med ferdig innspilte stykker, er det veldig spennende å oversette dette over i live-formatet sammen med Per, sier hun.

NYTT SAMARBEID: Per Martinsen og Louisa Palmi Danielsson kjente ikke hverandre før de fikk oppdraget om å lage musikk til Insomniafestivalen. Foto: Helge Skog

Per Martinsen er i prosessen med en fiktiv selvbiografi, der han slipper musikk under aliasene Mental Overdrive, N∆EON TE∆RDROPS og WAVE∞FORM. Under bestillingsverket lørdag opptrer han under sistnevnte artistnavn.

– Etter 30 år med techno begynte jeg å lage mer musikk for film, danseforestillinger og kunstinstallasjoner. Her dro jeg ikke med meg «dansegulvgreia», så Waveform er et mer abstrakt prosjekt.

Urfremføringen av musikken til Danielsson og Martinsen skjer i Alfheim Svømmehall lørdag klokken 18.

– De fleste møtes på overflata, men vi møtes på dypet, humrer Per.

Musikk og «visuals» i bassenget

Fire høyttalere vil nemlig bli plassert på «djupene» i det tomme bassenget, der Martinsen og Danielsson vil holde seg i midten mens publikum er spredt rundt duoen. Det jobbes også med bilde og video for å gjøre konserten til også en visuell opplevelse.

– Vi har hatt en ganske synkronisert visjon for musikken i prosjektet. Når det gjelder «visuals» er vi opptatt av å bruke hele rommet, siden musikken vil være overalt, sier Louisa.

– Vi har en del tid til å forberede oss oppe i bassenget på lørdag, og vi kommer til å spille for settingen. Det føles som om Louisa og jeg kommer til å lande midt mellom det ferdigkomponerte og improvisasjon, så jeg tror det blir veldig gøy, sier Per.

Ser bakover og fremover

Per Martinsen har vært involvert i Insomniafestivalen både som artist, workshop-arrangør og publikummer gjennom mange år. Louisa Palmi Danielsson spilte under festivalen i 2020, men befinner seg i den andre enden av skalaen rent erfaringsmessig.

Kulturrådet, som har bidratt med finansiering, beskriver en tildeling til «bestillingsverk som ser tilbake på 20 år med kreativ elektronisk musikk, samtidig som det ser fremover mot fremtidens elektroniske musikkscene.»

– Hvordan ser dere for dere fremtidens elektroniske musikkscene?

– Det må Louisa, som er ung og lovende svare på, sier Per.

– Jeg har jo veldig trua på dette med mange høyttalere, flirer Louisa.

– Kommer dere til å fortsette samarbeidet også etter festivalen, eller pakker dere koffertene og sier «goodbye»?

– Dette er jo veldig hyggelig, så vi får gjøre en evaluering etter at vi er ferdige, gliser Louisa.

– Vi skal skrive en rapport til Kulturrådet først! Nei da. Vi har blitt kjent gjennom å jobbe sammen og henge i lag, så det kan godt hende at vi jobber sammen igjen, sier Per.

Helge Skog