Mentorordningen, der en etablert artist tar bidrar til å utvikle yngre talenter, er en viktig del av Insomniafestivalens Cloud Exit-program. Ett av fire par elektronikafestivalen har satt sammen i år, er Charlotte Bendiksen og Torje Fagertun Spilde.

Tromsø-artisten Bendiksen (33) er nå en travel og velrenommert DJ på kontinentet, med pendlerstatus til technobyen Berlin. Hun og Spilde har møtt hverandre for å jobbe med musikk både i Tyskland og i Tromsø under mentorjobbinga.

Spilde (21) har allerede rukket å gi ut en god del musikk under navnet Third Attempt. Han var en av Bylarm-juryens utvalgte i vår, men er fortsatt i startgropa til større, spår blant andre Insomniafestivalen. Den Tromsø-bosatte Asker-gutten er ensidig positiv til mentorordningen.

– Mentorordningen har vært et skikkelig dytt i ryggen for min del. Flere unge folk burde dras ut fra gutte- og jenterommet, for å få utnyttet potensialet deres, mener Spilde.

– Kjente dere hverandre før dere ble koblet sammen i dette mentorprogrammet?

Torje: – Det var Charlotte som fikk meg til å flytte hit! Alt dette er hennes feil, hehe.

Charlotte: – Jeg møtte faktisk mora til Torje via en felles venn, før jeg møtte han. Jeg traff Torje i etter en konsert jeg hadde under Musikkfest Tromsø i 2016. Han ville bli kjent med miljøet, og vise fram sin egen musikk. Det endte i at Øivind Sjøvoll ville teste han ut som DJ på Cafè Circa, og ba meg spille sammen med Torje. Jeg hadde lave forventninger til «ungdomsmusikken» hans, men endte opp med bakoversveis. Han hadde laget dyp, jazzy, atmosfærisk og helt nydelig elektronika. Og, ja: Det stemmer at jeg rådet han til å flytte hit, i stedet for å stille seg i køen i Oslo-scenen.

Torje: – Charlotte hadde gitt meg ganske mange tips før hun via Insomniafestivalen ble mentoren min, må jeg si.

Charlotte: – Jeg liker Torje både som musiker og person, så jeg sa øyeblikkelig ja da denne mentorforespørselen kom fra festivalen. Cloud Exit-programmet (som er finansiert ved hjelp av Talent Norge og Kulturnæringsstiftelsen SNN – journ.anm.) sørger for en god ramme for et slikt samarbeid.

– Hvordan har dere jobbet sammen?

Charlotte: – Jeg inviterte han til Berlin for å jobbe sammen meg i studio jeg leide av en venninne, og for å være med da jeg var booket til en større klubb. For min egen del var det i oppstarten av karrieren utrolig viktig og inspirerende å reise rundt i Europa, og se at det finnes et marked og en infrastruktur for elektronisk musikk som vi mangler i Norge.

Torje: – Jeg var også en tur på CTM-festivalen i januar, gjennom talentprogrammet til Insomnia. Det var helt vanvittig! Jeg syntes ting var ganske fett i Norge, men der nede ble man møtt av en eksplosjon av kultur. Begge turene til Berlin har vært veldig inspirerende for min del. Jeg har fått produsert og snakket musikk, og gått på klubb-sightseeing med Charlotte der nede. Jeg har også vokst som følge av våre intensive samtaler om musikk.

– Er det kun snakk om studiojobbing, eller har dere gjort andre ting som konsertjobbing?

Charlotte: – Ja, først av alt viste jeg Torje hvordan jeg gjør mitt live-sett. Han hadde produsert masse musikk, men aldri spilt live tidligere. Vi brukte en uke i studio der vi kun jobbet med hans live-sett. Torje er smart, tok ny software og alt det andre kjapt, og nå spiller han live titt og ofte. Vi har også spilt sammen på Inversia-festivalen i Murmansk, i regi av Cloud Exit og Insomnia.

Torje: – Ja, live-biten har utviklet seg. Det var jo kult for lille meg å reise til Russland for å spille med Charlotte og Per Martinsen.

Charlotte: – Jeg har også booket Torje og min andre «mentene» Olivia (DJ Rashidi – journ.anm.) til å spille med meg under mine DJ-residencies på Jaeger i Oslo – som jeg anser som Norges beste klubb. Da får de også tatt opp sin egen DJ-miks som legges ut på klubbens hjemmesider og på Soundcloud.

– Torje, du har allerede gitt ut en god del musikk, og er nokså bereist sammenlignet med mange unge DJ-er i Tromsø-scenen. Hvorfor ønsket du deg en mentor?

Torje: – Det havnet egentlig i fanget på meg, men jeg hadde veldig lyst til å henge mer sammen med Charlotte. Det ligger mye lærdom i dette samarbeidet.

Charlotte: – Det er mye snakk om å lære seg å beherske forskjellige ting når man reiser rundt for å spille. Man må være proff når det kommer til bookingforespørsler, ridere, honorarer og agenter. Det er også greit å lære seg hvordan man forholder seg til arrangører og andre artister. En mentorordning som dette blir en kompisgreie der man deler av sine erfaringer.

Torje: – Å reise rundt som DJ er ikke nødvendigvis så glamorøst. Det er mye sikkerhetskontroller, kofferter, lydsjekker og mailkorrespondanser. Charlotte har stålkontroll på alt der.

– Hvilket utbytte har du hatt av å fungere som mentor for en annen musiker, Charlotte?

Charlotte: – Det som er viktig for meg – som har jobbet for å bygge opp en scene for denne musikken i Tromsø gjennom Insomnia, Cirka, Verdensteatret, og ting jeg kanskje ikke burde snakke så høyt om – er at det finnes et miljø. Som kvinnelig musiker i dette miljøet opplevde jeg mye diskriminering og motgang, så jeg har virkelig ikke lyst til å være en hestkuk med nye, unge musikere.

– Det var ikke rare utbyttet, spør du meg.

Charlotte: – Hehe, jeg klapper meg selv på skuldra, og samler karma-poeng. Jeg lærer veldig mye selv, av å lære bort ting. I tillegg er det morsomt å jobbe med prosjekter som dette – og så er jeg jo veldig glad i Torje, da.

– Har det vært situasjoner der dere har vært helt uenige?

Torje: – Ja, ikke sånn uvennskap-uenigheter, men begge to er veldig gode til å si ifra hva vi mener om ting. Det må være litt uenighet – ellers blir alt helt flatt.

Charlotte: – Man er jo bestemt på hva man liker estetisk innen musikk. Vi to har hatt forskjellige utgangspunkter, men har møttes på et midtpunkt der begge har vært fornøyde.

– Hva er det neste på agendaen for dere to?

Torje: – Jeg slipper ny singel på Beatservice i januar, og jobber mot en fremtidig albumutgivelse. Så skal jeg spille en del konserter også, der en plass som heter Digg Stue i Bø i Telemark er første gig.

Charlotte: – Jeg har hatt et jævlig travelt år, der det har båret inn og ut av forskjellige verdensdeler. De neste spillejobbene mine blir i Dresden, Oslo og Paris – i tillegg til bryllupet til søskenbarnet mitt. Jeg driver og sjonglerer mellom tre forskjellige plateselskaper, men jeg liker EP-er og singler bedre enn albumformatet.

Insomniafestivalen arrangeres i neste uke for 17. gang i Tromsø.