Feedback får tak i Mimmi Tamba etter endt forestilling av Brageteatrets «Indigo Englehår» torsdag. 28-åringen, som flyttet til hovedstaden fra hjembyen Tromsø i 2010, ser nå fram til å kombinere livet som artist med skuespillerjobben.

– Jeg føler meg som en «hybrid» av artist og skuespiller, og er fornøyd med dét.

Artisten som nå kun bruker navnet Mimmi humrer lett av sin egen hybrid-kommentar. 20. januar 2020 slippes hennes nye album «Semper Eadem», snaut seks år etter debutplata «Storm» (2014).

– 6. desember kommer det en smakebit på plata i form av en singel, stemmer dét?– Ja, det er en låt som har rot i Tromsø, fra den gang jeg var 16 og gikk på hjemmefester. Man hadde færre bekymringer da, enn i voksenlivet. Alt ble prøvd for første gang: Det første kysset, den første kjæresten, og den første turen hjem med kebaben i hånda – ting man ikke kan sammenligne med senere opplevelser. Låten har mye nostalgi i seg.

– Hvordan vil du beskrive musikken på ditt kommende album?– Jeg har valgt å kalle det «renessanse-pop». Vi bruker en del instrumenter fra den tida kombinert med elektroniske elementer. Det blir blant annet cello og fioliner i samspill med synth, og musikken spenner fra det pompøse til det helt minimalistiske.

– Du har nevnt at dronning Elizabeth den første var en viktig inspirasjonskilde for ditt kommende album.– Ja, jeg er veldig interessert i henne, og den tida hun levde i. Jeg forsker på min egen stereotypi gjennom dronning Elizabeth. Renessanse betyr gjenfødelse, og konseptet med albumet er at jeg til slutt skal være skapt på ny – selv om dette også er et konsept som kommer til å vare livet ut.

– Hva er det med Elizabeth som inspirerer, og er relevant over 400 år etter at hun døde?– Hun klarte å være dronning i 40 år uten å gifte seg, som var helt eksepsjonelt å få til. Hun hadde ekstraordinære taleevner, og en fascinerende personlighet – rett og slett en veldig sterk dame! Jeg synes også at tidsepoken, med kostymene og det alt det høytidelige, er fascinerende. Samtidig var det en utrolig brutal tid, og Elizabeths far drepte alle sine koner. Man halshogget også dem man var glad i, og dette er i tillegg veldig teatralsk – som jeg liker.

Konseptet på Mimmis nye plate er inspirert av dronning Elizabeth I. Artisten fra Tromsø er også fascinert av kostymene fra renessanseperioden. Foto: Lillian Julsvik

– Det er nesten seks år siden debutplata di ble utgitt. Hvorfor har det tatt så lang tid med den såkalte «vanskelige andreplata»?– Jeg er signert med et plateselskap som har gitt meg god tid, så jeg har å ikke trengt å stresse. I tillegg har jeg gått på teaterskole i tre av de årene, som har krevd sitt. Men ved å gå den skolen fant jeg konseptet til plata mi. Teater og musikk går hånd i hånd for meg, man må uansett gå på en scene og mene det man sier.

Mimmi har riktig nok deltatt på plater etter debuten i 2014. I fjor kom barneplata «Når sleipe slanger hvisker», der Mimmi og Frank Kjosås delte på mikrofonen.– Å lage barneplate virker som en litt annerledes utfordring. Hvordan var det å jobbe med Kjosås og tekstene til Svein Tindberg– Hele prosjektet gikk veldig fort. Svein hadde skrevet ferdig alle låtene, og spilt inn plata live i studio i løpet av to dager. Frank kjente jeg godt fra før av, og vi ville ikke ha rukket å bli kjent med hverandre under innspillingen, hehe. Den plata er litt mer «teater-Mimmi», og litt annerledes siden jeg ikke laget låtene selv.

– Du er som nevnt utdannet skuespiller nå. Er planen å kombinere teaterjobb med artistlivet?– Ja, og det gjør jeg for øyeblikket. Jeg holder konserter, og lever det livet jeg ønsker. Det ligger selvfølgelig en utfordring i å ha to forskjellige yrker, men jeg skjønner ikke hvorfor jeg må velge én vei når jeg kan velge to.

Mimmi har vokst opp med scenekunst fra barnsbein av, som datter av Guri Johnson og Benoit Tamba.

– Hadde du egentlig noe valg, med en skuespillermor og musikerfar?– Mamma sa en gang til meg at jeg ikke måtte finne på å bli skuespiller, fordi det er et helvete, haha! Hun støtter meg selvfølgelig, men jeg tror hun ble litt overrasket av at jeg valgte å jobbe med teater.

– Er det kanskje en fordel å ha flere bein å stå på, både kunstnerisk og rent karrieremessig?– Ja, jeg kan bli oppslukt av ting, og før jeg begynte å spille teater gikk det i musikk, musikk, og mer musikk. Det er viktig for meg å dyrke begge greiene samtidig nå. Jeg kommer til å flytte teateret og musikken inn i hverandre, noe publikum vil merke på sceneshowet på de kommende konsertene mine.

– Skal du holde konserter i forbindelse med det kommende plateslippet?– Ja, og vi satser på å spille i Tromsø i januar eller februar – vi må finne ut av hvor det skal være. Ellers blir det booket konserter utover hele 2020, avslutter Mimmi.