Siden tenårene har Stian Grønbech (42) hatt et nært forhold til Knut Hamsuns dikting. Etter mange års modning slipper Grønbech, under sitt musikalske alias Elias Jung, i 2020 sitt eget Hamsun-verk ut til allmennheten.

– Dette er et prosjekt som har blitt til over tid, der jeg har satt sammen et repertoar av musikk til dikt av Knut Hamsun. Jeg har egentlig ikke følt meg klar til å presentere dette for publikum før i fjor høst, da jeg for alvor bestemte meg å lage en plate utav dette, sier Stian Grønbech.

Plata, med tittelen «Paa De Vilde Spor», er planlagt utgitt på senhøsten. Hamsun-prosjektet ble nylig avslørt da første Elias Jung-konsert med Hamsun-repertoaret ble offentliggjort.

– Det blir en urfremføring av materialet i sin helhet, som en del av Hamsun-dagene i sommer. Det blir en litt eksklusiv greie med to konserter på Tranøy Galleri, der det ikke er plass til så mange publikummere. Releasekonserten blir kanskje i Tromsø i oktober, om alt går som planlagt med utgivelsen av plata, sier den Tromsø-baserte artisten fra Leknes i Lofoten.

– Hvordan buker du Hamsun i musikken?– Jeg har valgt ut 11–12 dikt, som passer inn i albumformatet, og tonesatt disse. Hovedsakelig fra Hamsuns diktsamling «Det vilde Kor», pluss noen andre dikt. Jeg plukket dikt der jeg følte at det oppsto en spenning mellom musikken og teksten, og hele prosessen skjedde egentlig naturlig i og med at jeg er låtskriver.

HAMSUN LIVE: Elias Jung, her avbildet ved en tidligere konsert på Hålogaland Teater, holder urpremiere på sitt nye verk under Hamsun-dagene i sommer. Foto: Marianne Saus

– Ikke alle dikt trenger å bli noe mer, men i disse tilfellene synes jeg musikk sto seg godt til diktene. Teksten fikk en ekstra klangflate gjennom melodien, og jeg mener det er mulig å få fram andre fasetter ved Hamsuns dikt, gjennom å koble dem opp mot melodier.

– Selv om jeg har et langvarig og positivt forhold til romanforfatteren Knut Hamsun, må jeg innrømme å ikke ha lest «Det vilde Kor». Hva gjør Hamsun spesiell som lyriker, for deg?– Jeg føler et slektskap til stemningen som ligger i diktene, og tematikken preget av uro og lengsel. I tillegg er det en mystikk i diktene. Man blir utfordret som leser, noe man også kan si om romanene til Hamsun. I tillegg er de veldig vakre, rent lyrisk sett. Hamsun bruker en del ord som bare han kunne ha greid å komme på.

– Når og hvordan startet ditt forhold til Knut Hamsun?– Første møte var nok som 15-16-åring gjennom romanen «Landstrykere», og så resten av August-trilogien. I 20-årene oppdaget jeg et dikt som het «Lina», som var det første jeg tolket musikalsk. Hamsun har fulgt meg siden, og jeg har lest mange av romanene hans flere ganger. Jeg har vært ydmyk i inngangen til dette plateprosjektet. Jeg tror jeg har måttet modne slitt sjøl, før jeg har turt å ta tak i dikt av en så stor forfatter.

– På hvordan måte er disse Hamsun-diktene relevante i 2020?– Tematikk som angår mennesker, følelser og kjærlighet er evig aktuelt. Hamsuns bruk av naturen i det lyriske, der jeg-personen ofte har en dragning til fjell, skog og hav, har også en evig aktualitet.

I disse korona-tider har plateprosjektet blitt utsatt på grunn stengte studiodører, forteller Grønbech.

– Vi skulle egentlig ha startet innspillinga i Kysten Studio denne uka, så det er kjipt at dette ikke lot seg gjøre på grunn av korona. Men jeg håper og tror vi skal ha gjort unna alt av innspilling før juni, allikevel, sier Grønbech.

Sivert Henriksen, som jobbet på forrige Elias Jung-plate «Wasteland» (2018) skal produsere det kommende albumet.

– Vi hadde et såpass godt samarbeid sist gang, at jeg vil videreføre det. Av musikere har jeg fått med Håvard Stangnes på diverse strengeinstrumenter, pluss to jeg ikke har samarbeidet med tidligere: Bassist Kjetil Dalland, som spiller i blant annet Vamp, og Ole-Jakob Larsen fra blant annet Hekla Stålstrenga på trommer.

Allerede i mai kan første smakebit fra det kommende Elias Jung-albumet

– Det planlegges en digital singelutgivelse av låten til diktet som heter «Tonen». Jeg gleder meg til å avsløre mer om Hamsun-prosjektet etter hvert, avslutter Stian Grønbech.