På en øde øy med Egon

–Tenk for en jævla dritunge jeg var!

TRULS SVENDSEN (46) Programleder, artist, komiker.
TRULS: Nå har han endelig blitt voksen, men her åpner han opp sin hjertedør og forteller om gamle favoritter, forsøk på sjekking, soundtracket til kjærlighetssorg med mer! 
        
            (Foto: Ronald Johansen)

TRULS: Nå har han endelig blitt voksen, men her åpner han opp sin hjertedør og forteller om gamle favoritter, forsøk på sjekking, soundtracket til kjærlighetssorg med mer!  Foto: Ronald Johansen

– Du blir plassert på en øde øy og får anledning til å høre på kun én eneste plate, hvilket fonogram tar du med deg?
– «Mother I’ve Been Kissed» (1991) av The September When.

– All right! Der har du nok svært mange med deg, og iallfall de som var i slutten av tenårene, som du var, da den kom. Husker du første gang du hørte den?
– Ja, det husker jeg godt! Den fikk terningkast seks i VG, og var mitt først møte med bandet. Jeg visste ikke at de hadde gitt ut ei skive fra før, så dette ble mitt første møte med dem, og jeg elsket plata!

– Det er noe med de skivene en forelsker seg i når man er på denne alderen, at man aldri helt forlater dem.
– Ja, sånn er det med akkurat den iallfall. I dagens streamingverden graver man mindre i gamle plater, men akkurat de CD-ene med The September tar jeg stadig frem og koser meg med. Og det var virkelig ikke bare gull man lyttet på i den tiden, det skal være sikkert. Mel & Kim og alt det der, det er overraskende ræva. Fy faen i helvete, altså. Haha!

– Haha! Du var ung! Noen spesielle minner om skiva?
– Ja visst! Husker jeg fikk låne den gamle Volvo 240-en til fadern innimellom, og en gang dro jeg på date og hentet ei dame med den, for å spise på selveste Brankos i Tromsø.

– Åh! Jeg nærer ferten av Brankos’ legendariske, hvitløksgratinerte snegler!
– Hahaha! Ja, du husker dem?! Fantastisk. Det er jo helt syyykt at de serverte dét. Så spiste vi, da. Og så kjørte jeg henne hjem, og så aldri noe mer til henne. Og på vei hjem, etter den mislykkede daten, spilte jeg «Darker and Later» fra nevnte skive.

– Sukk. Så fælt! Bra du ikke satte på «Bullet Me» fra samme pate, da. Den slet jeg forresten alltid med selv. Enn du?
– Ja! Den var rett og slett dritirriterende, men det var jo bare å hoppe over, for resten er jo bare ei nydelig rekke med låter. I kompisgjengen min ble jo skiva spilt nonstop, og det var stort sett allsang hele veien når skiva ble satt på.

– Så du dem live på Nobile, da, den høsten etter skiva kom?
– Ja ja! Jeg var i militæret da, men kjørte hjem og rakk det akkurat. Jeg var helt rystet! Morten Abel var i bar overkropp og greier, det var jævlig fett. Haha!

– Haha! Men fulgte du bandet og Morten Abel videre, eller visnet kjærligheten utover 90- og 2000-tallet?
– Ja, jeg gjorde virkelig det, men jeg synes aldri de klarte å matche den skiva, selv om jeg har alle de CD-ene som kom etter, som jeg mer enn gjerne setter på. Men da den kom, den der «Birmingham Ho», eller hva den het, som han ga ut under eget navn, måtte jeg si stopp. Der gikk faen meg grensa.

– Haha! Amen! Den var helt enormt forferdelig!
– Likevel, det kan ikke tilsmusse de tidligere platene fra September When, og jeg er glad jeg mange år senere fikk møtt ham, så jeg fikk fortalt ham hvor mye de platene har betydd for meg.

– Så bra! Slikt skal man alltid gjøre. Hva er det aller beste du noen gang har sett live, da?
– Her kunne jeg sagt Stein Torleif Bjella, som jeg har sett flere ganger, og alltid blir like fascinert og imponert av. Æ ælske han Bjella! Og jeg har sett U2 og flere av de store. Men må jeg ta én, kommer jeg ikke utenom et event firmaet jeg jobber for arrangerte for utdelingen av Brageprisen, i Gamle Logen i Oslo.

– Åh, det er jo et helt fantastisk konsertlokale!
– Ja, ikke sant? Og så skulle Thomas Dybdahl spille en låt under arrangementet, men da han sto der på scenen og testet lyden, syntes han lokalet var så fantastisk, og lyden så bra, at han spurte om å få spille noen flere, så der sto jeg alene i Gamle Logen og så Thomas Dybdahl spille det som må kunne sies å være en temmelig intim minikonsert.

– Av og til skal man ha litt flaks! Når du er på konsert, med masse folk, og du blir gjenkjent av en haug av dem, får du stå i fred og nyte musikken da?
– Ja, folk er stort sett veldig grei, altså. Det kan dukke opp spørsmål om en selfie nå og da, men denne oppmerksomheten har jeg jo så til de grader valgt selv, og de som spør er jo på sett og vis de jeg lever jeg av, så det får jeg faen meg tåle. Haha!

– Hvis du selv kunne bestemt at du hadde skrevet en låt, hva hadde du da satt signaturen din under?
– «Romantikken gjer meg sjuk» av Stein Torleif Bjella.

– Nydelig valg! En flott låt på alle måter, som også har bra med radiospilling, og dermed gir gode inntekter. Men hva er ditt motiv?– Skal være forsiktig med å tolke sanger, men dette er jo først og fremst veldig vakkert, men så går det selvsagt til helvete. Haha!

– Bor det en liten misantrop bak det kjente smilet ditt?
– Ja, altså, jeg trekkes jo også mot det mørke. Ikke at jeg går rundt og er mørk hele tiden, men det er så mye mørkt som er så vakkert, og dermed mye artigere, og Bjella balanserer jo dette mørke og morsomme helt perfekt.

– Er jo et ganske bra sjekketriks å være mannen bak linjene «Kan eg få vegrett heim til deg? Du skal få bruksrett på heile meg».
– Ja er det mulig? Beste sjekkelinja ever.

– Det er det. Du får med deg én ting til på øya. Hva velger du?
– Vet du, da jeg var 14 år, fikk jeg gitar av modern. En fantastisk gave, ikke sant? Men jeg sprang heller rett inn på rommet da jeg pakket den opp, fordi jeg ble akutt livredd for at jeg skulle bli tvunget til å lære å spille gitar.

– Tenk, for en jævla dritunge jeg var! Det utakknemlige enebarnet Truls, liksom. Haha! Dette har jeg altså angret så mye på, så der ute på den øde øya får jeg endelig tid til å lære meg å spille gitar, og endelig kunne leve opp til mammas ønsker. Det blir fint.


iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.