Det er i og for seg positivt nytt, men forsterker også inntrykket av NRK TV kun dyrker de store begivenhetenes pomp og prakt, mens den daglige, ukentlige og månedlige musikkdekningen ligger gravlagt i arkivene.

Forrige uke markerte et tvilsomt «jubileum» for statskanalen. Da hadde det gått fem år siden siste sending av Lydverket – NRKs siste TV-program som behandlet musikk med respekt og innsikt.

Siden den gang er det ingen indikatorer som sier at musikk er mindre populært blant det norske folk enn tidligere. Snarere tvert imot. Den «digitale revolusjonen» har gjort det enklere å lytte til musikk akkurat når og hvor man vil, så hvorfor er redaksjonelt og interessant musikkstoff totalt fraværende på «Krinken» sine tre TV-kanaler?

Og, nei: «Stjernekamp», «Beat for beat» med mere kvalifiserer ikke som redaksjonelt musikkstoff. Det er derimot showpreget underholdning i lett fluevekt-klassen – som det selvsagt ikke er noe galt med. Men disse bør være et supplement til, og ikke komme på bekostning av, en ordentlig musikkdekning på TV. Show- og konkurranseprogrammene bør heller ikke brukes som en slapp unnskyldning for å koste musikken under teppet – eller å gjemme bort musikken på radio.

Det er ikke vanskelig å forstå underholdningsverdien i at Jørn Hoel rapper, eller at en operasanger på C-kjendis-nivå går inn i karnevalmodus og kaster seg ut på dypt vann med å tolke punkrock-låter. Dette harmløse fjaset er allikevel verken spesielt relevant eller utviklende for norsk musikkliv.

Norsk pop, rock, jazz pluss en rekke nisje- og undersjangre leverer bedre varer enn noensinne tidligere, og antallet aktive kvalitetsartister er enormt. Da blir det ekstra surt at samtlige gis en redaksjonell kald skulder av NRK1, 2 og 3. Flere av disse artistene nektes i realiteten tilgang til et langt større publikum enn de nå har.

At artistene i langt større grad enn tidligere må ta ansvar for egen promotering som følge av den digitale tidsalder er kun positivt, men virkeligheten er at musikkdekningen – og spesielt kritikken – har gått dramatisk ned i norske aviser de siste fem årene.

Vi sitter dermed i en virkelighet der stadig flere artister slåss for stadig færre smuler av oppmerksomhet fra mediene, og da er det på sin plass å be NRK å ta et steg fram og vise seg sitt statlig tildelte ansvar bevisst.

På musikkfronten virker det som om NRK TV prøver så hardt de kan å etterligne kanaler de egentlig skal være et alternativ til. At TV2s «musikkprogrammer» er kronisk banale, er i denne sammenhengen hundre prosent irrelevant (Ironisk nok er allikevel «God Morgen Norge», sammen med «Lindmo» og til dels «Skavlan», det eneste TV-programmet som viser nye norske artister spille egen musikk live). Ingen av oss betaler TV2-lisens, og derfor kan vi ikke stille berettigede krav om at de skal gjøre en bevisst innsats for å fremme nye norske artister.

Samfunnsoppdraget er tildelt blokka på Marienlyst, men skal musikken tilbake på TV må det selvsagt eksistere en vilje til å gjennomføre dette innad i horden av mellomledere i NRK-systemet.

Det er også på tide at restene av musikkbransjen våkner, og viser et absolutt minimumskrav av muskler. Store deler av bransjen har sovet litt for godt på sine mer eller mindre statsfinansierte puter de siste årene, og bare endt opp med å akseptere dagens sørgelige medievirkelighet.

Jeg savner litt aggressivitet. Noen fremoverlente bransjetryner som smeller Spellemannharpa i bordet, og sier «Vi godtar ikke lenger at artistene våre i praksis ikke blir sett!».

Jeg vil personlig håpe og anta at NRK selv ønsker konstruktiv kritikk velkommen. De burde heller delta i debatten – gjerne på organisasjonens egne sendeflater. Vi som sier fra, gjør det fordi vi elsker NRK, og er opptatt av at landets suverene medieinstitusjon skal beholde sin posisjon som rikskringkaster. Ellers hadde vi selvsagt gitt faen.

Uten å påberope meg noen av Nostradamus’ evner, har jeg en forutanelse om at NRK TVs manglende interesse for å produsere musikkstoff ikke hjelper i deres søken etter nye, unge TV-seere.

Nye talenter av formatet til Karpe Diem, Kvelertak, Dagny eller Sondre Justad bør vises – ikke bare høres på NRK. Det er direkte stusslig å skulle vente helt til de får en Spellemannpris, før de er verdige TV-formatets rampelys.

Skal NRK i fremtiden være en relevant formidler av musikk, som man bør kunne forlange for de over fem milliardene vi skattebetalere årlig bidrar med, er det på høy tid å også plukke opp mikrofonen. Når man ser på mengden av og kvaliteten på nyheter, sport, debatt, underholdnings- og barneprogrammer på NRK, er det nå på høy tid å forlange at musikken får en plass i TV-ruta.