Strålende operagalla fra Nordnorsk Opera og Symfoniorkester:

Mezzosopranenes aften

Tre mezzosopraner fra tre nordiske land med et solid orkester i ryggen ga publikum valuta for pengene på NOSOs Operagalla 2018.
God kommunikasjon mellom dirigent Henrik Schaefer og solist Andrea Pellegrini i «Viljas sang» av Franz Lehár.   (Foto: Helge Matland)

God kommunikasjon mellom dirigent Henrik Schaefer og solist Andrea Pellegrini i «Viljas sang» av Franz Lehár.   Foto: Helge Matland

SOLISTENE: Mezzosopranene Hege Høisæter (Norge), Melis Jaatinen (Finland) og Andrea Pellegrini (Danmark) var solistene i NOSOs Opergalla 2018. Foto: Helge Matland  (Foto: Helge Matland)

SOLISTENE: Mezzosopranene Hege Høisæter (Norge), Melis Jaatinen (Finland) og Andrea Pellegrini (Danmark) var solistene i NOSOs Opergalla 2018. Foto: Helge Matland  Foto: Helge Matland

FATAL: Hege Høisæter i Verdi-arien «O Don Fatale». Foto: Helge Matland  (Foto: Helge Matland)

FATAL: Hege Høisæter i Verdi-arien «O Don Fatale». Foto: Helge Matland  Foto: Helge Matland

BELLINI: Melis Jaatinen i Bellini-arien «Se romeo t'uccise un figlio». Foto: Helge Matland  (Foto: Helge Matland)

BELLINI: Melis Jaatinen i Bellini-arien «Se romeo t'uccise un figlio». Foto: Helge Matland  Foto: Helge Matland

YUKO KAWAMI: Konsertmester Yuko Kawami som solist i «Meditation» fra operaen «Thais» av Jules Massenet. Foto: Helge Matland  (Foto: Helge Matland)

YUKO KAWAMI: Konsertmester Yuko Kawami som solist i «Meditation» fra operaen «Thais» av Jules Massenet. Foto: Helge Matland  Foto: Helge Matland

DRAMA: Dramatikk er et viktig element i mange operaer. Her har Hege Høisæter trukket kniven i en duett fra Mozarts «La Clemenza». Foto: Helge Matland  (Foto: Helge Matland)

DRAMA: Dramatikk er et viktig element i mange operaer. Her har Hege Høisæter trukket kniven i en duett fra Mozarts «La Clemenza». Foto: Helge Matland  Foto: Helge Matland

LYRISK TALENT: Melis Jaatinen fikk bruke hele sitt lyriske talent i Offenbachs «C'est l'amour vainqueur». Foto: Helge Matland  (Foto: Helge Matland)

LYRISK TALENT: Melis Jaatinen fikk bruke hele sitt lyriske talent i Offenbachs «C'est l'amour vainqueur». Foto: Helge Matland  Foto: Helge Matland

HØISÆTER: Hege Høisæter som solist i «Seguidilla» fra «Carmen». Foto: Helge Matland  (Foto: Helge Matland)

HØISÆTER: Hege Høisæter som solist i «Seguidilla» fra «Carmen». Foto: Helge Matland  Foto: Helge Matland

CARMEN: Den danske mezzosopranen Andrea Pellegrini som solist i «Habanera» fra Bizets «Carmen». Foto: Helge Matland  (Foto: Helge Matland)

CARMEN: Den danske mezzosopranen Andrea Pellegrini som solist i «Habanera» fra Bizets «Carmen». Foto: Helge Matland  Foto: Helge Matland

1 / 9

For meg hersker det ingen tvil; Nordnorsk Opera og Symfoniorkester (NOSO) gjorde et spennende grep da tre mezzosopraner ble engasjert til årets operagalla. Og med danske Andrea Pellegrini, finske Melis Jaatinen og norske Hege Høisæter fikk vi ikke bare strålende sangere, men også solister som er forskjellige som typer og sangere representerer ulike uttrykk i måten de bruker sine stemmer på.

Stort spekter

Slik fikk vi et innblikk i det store spekteret av uttrykk som denne stemmegruppa representerer.

Gjennom valget av program for konserten fikk vi også smakebiter på det meste av det selve operaen som kunstform står for og formidler til publikum.

Her var kjærlighet og sjalusi, drama og gjøgleri, mezzosopraner i bukseroller og i roller som skapt for primadonnaer, divaene som har prega operakunsten og som mer enn det meste andre har fått publikum til å elske opera.

Plass ble det også til litt operettemusikk, operaens sjarmerende lillesøster som er mer opptatt av fest og moro i 3/4-dels takt der operaen tar for seg livet og døden.

Lyrisk og dramatisk

Litt forenkla kan vi si at mezzosopranenes uttrykk bevega seg langs ei linje fra det lyriske til det dramatiske. I den førstnevnte enden kan vi plassere finske Melis Jaatinen og i den andre det bergenske fyrverkeriet Hege Høisæter. Derimellom kan vi se for oss danske Andrea Pellegrini som nok er den av de tre som har det største uttrykksregister å spille på.

Men plasseringa langs denne linja er ikke statisk for noen av solistene. De beveger seg fram og tilbake og gir oss musikalsk sett et flott bildet på hva en god mezzosopran kan være.

Og det kommer også inn andre elementer som publikumskontakt og evnen til å ta ut og formidle den humoren som fra librettist og komponists kan ligge i en operaarie eller duett, enten den er tilsikta eller ufrivillig. Og på disse områdene fikk jeg veldig stor sans for Hege Høisæters løssluppenhet.

Orkestralt

Operamusikk er også mer enn sangen. I tillegg til samspillet med sangerne, har orkesteret i de aller fleste operaer sekvenser der det rår scenen alene. Vi har ouverturer og preludier, mellomspill og meditasjoner.

NOSOs symfoniorkester åpna denne konserten med ouverturen til Mozarts «Figaros bryllup». Det kunne kanskje vært gjort litt mer distinkt, men i de øvrige instrumentale presentasjonene kom orkesteret stadig mer til sin rett, og fikk vist sine kvaliteter alene og i følsomt og godt samspill med solistene. Det merkes at dette er et orkester som relativt ofte beveger seg inn i operaens verden.

Også fra orkesterets egne rekker fikk vi oppleven en solist, ikke sang men en strålende fiolinsolo fra konsertmester Yuko Kawami.

Fakta:
NOSO Symfoniorkester
Dirigent: Henrik Schaefer
Solister: Mezzosopranene Andrea Pellegrini (Danmark), Melis Jaatinen (Finland), Hege Høisæter (Norge)
Konferansier: Espen Langvik
Lysdesign: Torbjørn Thrane Sandnes
Program: Musikk av Mozart, Donizetti, Massenet, Bellini, Verdi, Bizet, Rossini, Offenbach, Kálmán, Lehár
Kulturhuset, Hovedscenen, 06.01.2018

Terningkast: 5


iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.