Samarbeidsprosjekt med ensembler som KORK, Trondheim Jazzorkester, TrondheimSolistene har vitalisert og utfordra bandet. Stadig nye samarbeidspartnere som nå Forsvarets Musikkorps Nord-Norge (FMKN) eller Divisjonsmusikken som korpset gjerne er minst like kjent som, har på en måte tvunget bandets medlemmer, og ikke minst pianist og arrangør Erlend Skomsvoll, til å tenke nytt på bandets repertoar, se låter fra andre vinkler og anna lys.

Det gjør at Come Shine, som foruten Skomsvoll består av Live Maria Roggen – vokal, Sondre Meisfjord – bass og Håkon Mjåset Johansen – trommer aldri har fått lov til å stivne i gammel suksess.

Og høydepunktene har ikke vært så få i løpet av de 20 årene som er gått siden bandet så dagens lys i 1998. Jubilerer gjør også forsvarsmusikkken i Norge. I år er det 200 år siden forsvaret fikk sitt første orkester.

Høsten 2016 ga Come Shine ut albumet «Norwegian Caravan» sammen med Kringkastingsorkesteret. Og ikke så lite av det vi fikk høre fra Hovedscenen i Kulturhuset denne mandagskvelden er også å finne på denne plata.

Velkjente standardlåter fra jazzens og popens verden, servert i nye arrangement, har vært et av Come Shines varemerker. Det som serveres sammen med FMKN spenner vidt.

Blant opphavsmenn finner vi alt fra Otis Redding/Steve Cropper («(Sittin’ on the) Dock of the Bay»), Johnny Cash («The Man comes around») og Lars Gullin/Lars Söderberg («Danny’s Dream») til Duke Ellington («Caravan») og Thelonious Monk («Well you needn’t»). Og vi må heller ikke glemme Erlend Skomsvolls vakre «Ode to the silent Bird» og «I’ll be seeing you».

Mange av arrangementene gir også gjenkjennelse fra «Norwegian Caravan» men i mer eller mindre bearbeida utgaver. Og det gir musikken trøkk å ha et korps som FMKN i ryggen.

Live Maria Roggen står for mye av Come Shines direktekontakt med publikum. Foto: Marius Fiskum