Det var i mange tiår et problem at tandre, vakre sangharmonier var vanskelige å fremføre på den store rockscenen uten å bli overdøvet av kakling. Det var imidlertid et lite knippe engelske band som knekket koden en gang på starten av 90-tallet, gjennom å ispe dem kaskader av atmosfæriske gitarer med ekko.

My Bloody Valentine ledet an, etterfulgt av blant annet Ride, Swervedriver, Verve og Slowdive. På grunn av gitarlydenes kompleksitet (eller kanskje skyldtes det bare kollektiv sjenanse), stirret gjerne bandmedlemmene mye på pedalene, hvilket gjorde at bandene innen sjangeren kjapt fikk tilnavnet «shoegazers» (skokikkere). Begå likevel ikke kardinalsynden å tro at det betyr at bandene er kjedelige live. Langt derifra.

Der de andre i tur og orden ble oppløst eller forlot sjangeren fullstendig (Verve), holdt Slowdive shoegazer-fanen høyt hevet inntil 1995, da det ble slutt mellom vokalistene Neil Halstead og Rachel Goswell. Men i stedet for å slutte å jobbe sammen, tok de med seg Ian McCutcheon og lagde det litt mer akustiske og countryinspirerte bandet Mojave 3.

Det var imidlertid ikke stor bombe at de skulle finne tilbake til originalbandet igjen, noe de gjorde i fjor. Og heller ikke at det skulle låte klin likt.

Så lite har musikken forandret seg på de 26 årene mellom «Just For a Day» og deres selvtitulerte sistealbum, at Slowdive sømløst kan hoppe fra album til album i settet uten å oppleve antydning til stilskifte.

De har nemlig ikke tuklet med mesteroppskriften. Og hvorfor skulle de egentlig det? Selv Hellstrøm kødder ikke med retten, hvis han først vet hvordan den smaker best.

Årene har heller ikke gjort Slowdive spesielt mye mer snakkesalig. Som tidligere, begrenser samtalen med publikum seg til et og annet «thank you». Her leker man ikke «shoegaze».

Sceneshowet er også sparsomt. Det kommer strobe-lys og litt mer intens blinking når energien er på topp, ellers ikke de store visuelle utfoldelsene. Men på et pussig vis funker det likevel.

Suggererende, repetitive gitarmønstre. Nydelige sangharmonier badet i en vegg av vakre gitartoner. Foten på monitor, gitarsoloer og allsang ville på et øyeblikk ødelagt magien, for å si det slikt.

Konserten blir en times tonalt velbehag, og bare øresuset etterpå avslører at det har vært svært høyt. Jeg hadde vel ikke på forhånd trodd at noen sjenerte indierockere fra Reading skulle knuse Hellacopters hva volum angår, men det var altså tilfelle på Bukta.

Skulle man trekke for noe i svevet, må det først og fremst være for dette. Men det var verdt det.