Nordlysfestivalen 2019:

Det vi fikk oppleve i Tromsdalen kirke var formidabelt

Det er alltid spennende å gå til en konsert hvor en ikke helt vet hva som venter en. Da kan også overraskelsen bli desto større.
IMPONERTE: Zhenzhen Star Bright Choir og dirigenten Chen Guanghui imponerte iTromsøs anmelder.  
        
            (Foto: Marius Fiskum)

IMPONERTE: Zhenzhen Star Bright Choir og dirigenten Chen Guanghui imponerte iTromsøs anmelder.   Foto: Marius Fiskum

I år som i fjor sørger Nordlysfestivalen for at det kinesiske nyåret blir feira også i Tromsø. Denne gang er det koret Zhenzhen Star Bright Choir som litt på forskudd har stått for markeringa av overgangen til «Grisens år» som skjer 5. februar.

Og det var ikke et hvilket som helst kor vi fikk oppleve i Ishavskatedralen denne lørdagskvelden.

Byen Zhenzhen som ligger nært opp til Hongkong, ble grunnlagt så seint som i 1978. Den har hatt en rekordrask vekst og er i dag Kinas 4. største by med 22 millioner innbyggere i byen og dens bynære omgivelser. Den er et senter for utvikling innen teknologi og økonomi.

I kjølvannet av dette har det også vært ei storstilt satsing på kulturutvikling, og Zhenzhen Star Bright Choir som ble stifta så seint som i 2017 må ses i lys av dette.

Prestisjekor

Koret ledes av Chen Guanghui som regnes som den kanskje fremste dirigenten i utvikling og modernisering av den kinesiske kortradisjonen.

Med seg til Tromsø hadde han 39 håndplukka relativt unge korsangere i alderen 25 til 45 år fra hele Kina, men alle i dag bosatt i korets hjemby. Resultatet vi fikk oppleve i Tromsdalen kirke var formidabelt.

Zhenzhen Star Bright Choir bar preg av svært habile sangere. Det lød usedvanlig homogent med flott klang og en utsøkt intonasjon.

Internasjonalt uttrykk

Uttrykket var overraskende internasjonalt og bar bud om at dette er et kor som orienterer seg etter hva som skjer ellers i korverdenen, selv om en relativt stor del av programmet var kinesisk musikk, både tradisjonelle sanger, nyere sanger i tradisjonell stil men også ny komponert musikk med tekster fra samtida.

Korets internasjonale uttrykk ble ikke minst bekrefta gjennom de tre nordeuropeiske samtidskomposisjonene som var satt på programmet. To av dem av norske komponister. Ola Gjeilo som har markert seg både innen jazzmusikk og som komponist i den mer klassiske sfæren, var representert med verket «Northern Lights». Av Kim André Arnesen som har jobba mye med kirkemusikk for Nidarosdomen, sang koret «Even when he is silent».

Gjennom musikk av blant andre den engelske renessansekomponisten William Byrd, den rumensk-ungarske samtidskomponisten Levente Gyöngyösi og amerikaneren Steven Sametz forsterker Zhenzhen Star Bright Choir mitt inntrykk av at koret behersker et stort spekter av musikalske stiarter.

Likevel gleder jeg meg mest over den kinesiske delen av programmet og aller mest av de tradisjonelle sangene, med feiringa av det nye året og ikke minst av hyllesten til den kommende våren og naturen som våkner til nytt liv.

Som i minoritetsbefolkningen Yi sin tradisjonssang «Spring is coming» med vårblomstring og mennesker som samles for å arbeide med jorda og forberede en ny vekstsesong.

STORT KOR: De 40 sangerne i Zhenzhen Star Bright Choir under ledelse av dirigenten Chen Guanghui. I dette nummeret ble også trommer og Ishavskatedralens flygel tatt i bruk.  
        
            (Foto: Helge Matland)

STORT KOR: De 40 sangerne i Zhenzhen Star Bright Choir under ledelse av dirigenten Chen Guanghui. I dette nummeret ble også trommer og Ishavskatedralens flygel tatt i bruk.   Foto: Helge Matland