Hedvig Mollestad Thomassen, som er hennes fulle navn, regnes av mange som landets fremste jazzgitarist for tida. Det ikke like mange er klar over, er at hun de siste årene også er blitt en ettertrakta komponist. Blant anna skal hun levere årets bestillingsverk til Vossajazz som arrangeres i april.

Men i dette tilfellet har hun altså skrevet et nytt verk for kor og elgitar. Og selvsagt medvirket hun selv i framførelsen av det da Nordlysfestivalen i år som i fjor avsluttet med en konsert med Vokal Nord i Tromsø domkirke.

«The Perilla Problem», er tittelen hun hadde satt på sitt verk for kor og gitar. Perilla er en matplante, mest brukt i Japan, Korea, Taiwan og Vietnam, som ingrediens i salater eller som pynt. Problemet er at mens disse plantene er velegna til menneskeføde, så kan andre dyr dø av den, blant andre hester.

Spennende klanger

I verket skaper komponisten musikk med spennende vendinger og flotte klangbilder, og bruker gitaren til å forsterke det hun gjør med de menneskelige stemmene, men også til å kontrastere.

Gitarist: Hedvig Mollestad Thomassen medvirka også som gitarist i store deler av konserten. Foto: Helge Matland

I tillegg til å medvirke i sitt eget verk, medvirker Hedvig Mollestad Thomassen også i store deler av konserten for øvrig. Det gjelder ikke bare konsertens andre urframføring, den unge harstadkomponisten Agnes Ida Pettersens «The Collapse», også det et bestillingsverk for kor og gitar.

Et samtidsuttrykk

Vokal Nord gjør en flott jobb med å formidle kormusikk med et samtidsuttrykk. Kveldens to urframføringer er nevnt. I tillegg kan vi trekke inn konsertens åpningsnummer, Knut Nystedts «The Wall is down», skrevet i 1985 til åpninga av det nye bygget for musikkonservatoriet i Tromsø.

Men også de tre folketonene som er med i programmet, presenteres i nye arrangement av korets kunstneriske leder, Bjørn Andor Drage, som har i seg sterke elementer av et samtidig uttrykk, både når det gjelder tonalitet, rytmikk og klang.

Evighetsproblematikken

De gamle tonene og tekstene med et innhold som beskriver en virkelighet og verdensoppfatning som kan virke fjernt for oss, møter moderniteten og vår fragmenterte og uoversiktlige virkelighet.

VOKAL NORD: De 16 sangerne i Vokal Nord dirigeres av sin kunstneriske leder Bjørn Andor Drage. Foto: Helge Matland

Med det bringes spørsmål og funderinger om tid og evighet inn i dem, slik dette er et tema også i Agnes Ida Pettersens «The Collapse» som tar utgangspunkt i problemstillinger rundt universets uendelighet både i tid og utstrekning.

«Ode til gleden»

Hele konserten har fått tittelen «Ode til gleden» som en hyllest til Friedrich Schillers tekst med samme tittel og Beethovens 9. symfoni hvor broderskap, fred og den gleden som følger i fotsporene av dem.

Noe av den samme tematikken finner vi også i Fred Kaans tekst til Nystedts «The Wall is down».

På programmet sto også to joiker, Jan Sandströms «Biegga-njunnji» og Frode Fjellheims «Sami jiennat» som en feiring av den forestående samiske nasjonaldagen.