Konsertanmeldelse:

Vakkert fra ende til annen

Det ble en storstilt sesongåpning for Tromsø Jazzklubb med Oslo Jazzensemble og Torun Eriksen.
VOKALIST: Torun Eriksen viste fine kvaliteter både som låtskriver og vokalist i konserten med Oslo Jazzensemble. Foto: Helge Matland 

VOKALIST: Torun Eriksen viste fine kvaliteter både som låtskriver og vokalist i konserten med Oslo Jazzensemble. Foto: Helge Matland 

Storstilt med 15 musikere på scenen. Storstilt som opplevelse for oss som var der. Men ikke like storstilt med plass til bare 40 tilhørere i Kulturhusets Lillescene for å tilfredsstille de begrensninger covid-19 setter.

Oslo Jazzensemble er et nytt navn, men et voksent band som gjennom 20 år har eksistert under navnet Ensemble Denada. Det har vært regna som kanskje landets fremste storband, og som nå ledes av Even Kruse Skatrud.

LES OGSÅ: Slik blir høstens jazzprogram: – Vi har forsøkt å få henne hit flere ganger, og nå mener vi at vi endelig skal ha lyktes

Tett samarbeid

Torun Eriksen har hatt et tett samarbeid med ensemblet siden 2017, noe som har resultert i mer enn 20 konserter, fjernsynsopptak og ei liveplate fra Bremen. Nå har hun komponert helt ny musikk med nye tekster på norsk for Oslo Jazzensemble.

Denne musikken, som er arrangert av den unge komponisten, arrangøren og saksofonisten Martin Myhre Olsen, fikk sin urpremière under Oslo Jazzfestival for en måned siden, og utgjorde også hoveddelen av konserten i Tromsø. Det øvrige vi fikk høre var i hovedsak henta fra et tidligere samarbeidsprosjekt mellom Torun Eriksen og Oslo Jazzensemble med Erlend Skomsvolls arrangement av Eriksens komposisjoner.

STORT BAND: Oslo Jazzensemble under konserten på Lillescenen i regi av Tromsø Jazzklubb. Foto: Helge Matland 

STORT BAND: Oslo Jazzensemble under konserten på Lillescenen i regi av Tromsø Jazzklubb. Foto: Helge Matland 

De åpna konserten med låten «Compromise» som ble fulgt opp av Eivind Buenes «Schubert Lounge»-versjon av den østerrikske komponistens «Am Meer». Vakkert fra ende til annen med fin, varm ensembleklang fra messing og treblåsere.

LES OGSÅ: Kulturhuset avlyser Hellbillies-konserter: – Det er veldig trist

Nye låter

Deretter var det klart for de fire nye låtene fra Torun Eriksen, og det er alltid spennende å høre noe nytt. På rekke og rad fikk vi høre «Gjenklang» kobla sammen med «Samme gamle», og videre «Lydogram» og «På hjertet». Det hele fremstår som en sangsyklus.

Her var spennende låter og meningsfylte tekster hvor vi kan ane en sammenheng mellom dem på en måte som ga meg noen assosiasjoner til Kurt Weills musikkdramatikk til Bertolt Brecht sine tekster. Det hele formidla i arrangement som både var spennende og gjennom flott variasjon fikk vist fram de ulike kvalitetene som finnes i dette ensemblet. Spennende er det også høre hvordan Martin Myhre Olsen i sine arrangement beveger seg mellom tradisjon og moderne uttrykk.

Torun Eriksen er en strålende vokalist med stor innlevelse og formidlingsevne, og ikke minst med en evne til å se innholdet i musikk og tekster som en helhet. Vi tenker kanskje først og fremst på henne som en solist, men hun viser her at hun også er en ensemblemusiker. I instrumentale deler av musikken kan hun ofte gå inn og bruke stemma si som ett av de andre instrumentene i fremføringa.