Men det var ikke på grunn av showets musikalske kvaliteter.

– Vinterkulda som har hjemsøkt vår by nå midt i juni satte sitt preg på både artister og ikke minst publikum da, den nye konsertversjonen av «Which Witch» hadde norgespremière i Tromsø. Om det som ble presentert fra scenen var noe ujevnt var det likevel mye å glede seg over, skrev «Tromsøs» Helge Matland den 12. juni 1993.

«Nul points»

Da Benedicte Adrian og Ingrid Bjørnov i 1992 søkte lykken på Londons musical-scener med sin rockeopera, var forventningene skyhøye. Aldri har en forestilling blitt så slaktet som det «Which Witch» ble og rangeres som nummer to i Daily Telegraphs gjennomgang over de ti verste musikalene. Noensinne. Og avsluttet omtalen med en lite vennlig dolk i ryggen på Jahn Teigen:

– Nul points.

Au.

Men slik omtale stopper ikke en ekte artist. Adrian og Bjørnov omarbeidet materialet og satte opp en norgesturné med forestillingen. Med seg fikk de Johnny «Mr. Eurovision» Logan i tillegg til flere artister som hadde stått på scenen i London. Så pakket de tre leide busser fulle av skuespillere/ sangere, musikere, parykker, pudderkvaster og perlekjeder og søkte lykken i hjemlandet. Hvor det kan virke som om publikum (og i hvert fall anmeldere) var snillere.

Godt navn – på plakaten

Norgesturneen startet altså i Tromsø under en rekordsommer med negative fortegn noe vi ser på påkledninga til alle på bildet. Kulda var ikke bare plagsom for publikum, men førte også til problemer for musikerne.

– Problemer som at Benedicte Adrian i enkelte sekvenser hadde, med å helt treffe de riktige tonene, som at gitaristens fingrer stivnet, som at Johnny Logan helt tydelig stivnet i sine ansiktsuttrykk fordi han frøs, skrev Helge Matland.

Matland har tydelig kost seg (han må ha vært godt kledd), men irriterte seg over Mr. Eurotelevision og hans «manglende sceniske erfaring».

KJÆRESTER: I hvert fall på scenen. - Beste jobben i verden, hvis vi skal tro Johnny Logan som spilte mot Benedicte Adrian da "Which Witch" turnerte land og strand rundt i 1993.

Norges hevn?

– Grand Prix-stjerna Johnny Logan i «Which Witch»-sammenheng er nok en mann som gjør seg bedre på plakaten enn på scenen, slår Matland fast.

Ellers må det vel sies at Matlands anmeldelse er både informativ og nøktern, mens de engelske virker mer som en konkurranse i ondsinnede ordspill, med «Broom for improvement» blant de bedre. The Independent går så langt som å spekulere i hvorvidt hele musikalen er «Norges ufine hevn mot resten av verden for måten landet har blitt behandlet i forbindelse med Eurovision Song Contest.»

Før anmelderen avslutter med det eneste positive han har å si:

– Musikalen er godt sunget, men hva alt annet angår er det er klart tilfelle av «Ding, dong Which Witch is dead».

Det kan synes som om tromsøværinger ikke er like godt vant som en blasert anmelder. Her kledde de lure blant oss på seg et ekstra lag sommerklær og koste seg i Kongsparken.

LES ALLE Feedbacks musikkminner.