Det kom tydelig fram da sangerinnen fra Målselv, som anses som en av Norges ledende sopraner på andre halvdel av 1900-tallet, holdt konsert i Tromsø den 6. oktober 1962.

– Det var tydelig noe ekstra var i gjære lørdag kveld. Allerede lenge før kl. 19 begynte folk å strømme til Domkirken for å sikre seg en plass. [ ...] alt som kunne krype og gå var på ferde. Luften dirret av forventning, skriver Eka Ingebrigtsen i «Tromsø» den 8. oktober.

Etter et variert program bestående av religiøse folketoner, klassiske svisker og en egen avdeling med moderne norske komponister, hadde hun ettertrykkelig «sunget seg inn i tromsøværingenes hjerter».

Et eventyr?

– Under overrekkingen av blomster, minnet Finn Meland om første gang hun sang offentlig i Tromsø, ja kanskje første gang overhodet? Det foregikk for 20 år siden i kinoen hvor Tromsø Ungdomskorps hadde revy. Er det ikke et helt eventyr? [ ...] Vi ville ikke slippe henne. Utenfor kirken ventet publikum og da hun viste seg på kirketrappen, brøt klappsalvene løs, og de fulgte henne helt til hun var forsvunnet i bilen, avslutter Eka som ikke var journalist av yrke, men en av byens markante kulturpersonligheter på denne tiden og grunnla i 1960 Tromsø Barneteater sammen med sin mann, Idar.

Nordmo Løvberg hadde med andre ord gått gjennom en bratt læringskurve fra den spede start hjemme på Rundhaug i Målselv (da hun i 1940 spilte og sang for den norske generalstaben som tok inn på heimgården), timer hos sangpedagog Hedvig Wulff-Ellingsen på Fridtjof Nansens plass, til hun debuterte i Oslo i 1948.

Internasjonalt

Da vakte stemmen hennes oppsikt og kun kort tid etterpå var hun ansatt ved operaen i Stockholm.

Etter sitt internasjonale gjennombrudd ved Wien-operaen i 1957 sang hun i fire sesonger ved The Metropolitan i New York, og ble engasjert til Covent Garden i London. Som en av sin tids ledende lyrisk-dramatiske sopraner utmerket hun seg i «wagnerske» roller som Elsa i Lohengrin og Sieglinde i Valkyrien.

Selv om denne nordnorske sangfuglen hadde spredt sine vinger og forlatt Nord-Norge, vendte hun ofte tilbake. I tillegg til en internasjonal operakarriere, turnerte hun over hele landet med forestillinger som den i Tromsø domkirke i 1962.

Første sangprofessor

I 1970 begynte hun å trappe ned sitt internasjonale engasjement til fordel for en lektorstilling ved Musikkonservatoriet i Oslo hvor hun i 1973 ble landets første professor i sang.

Å kalle Aase Nordmo Løvbergs karriere for et eventyr, blir for lettvint ifølge Guri Sandvik som skrev boka om livet hennes i 2008.

– Karrieren var resultat av planmessig arbeid. Hun stilte høye krav til seg selv og ser ut til å ha hatt stødig fotfeste fra hun reiste til Oslo i 18-årsalderen og til dags dato. Hvor mye Aase Nordmo Løvberg faktisk har betydd for folk, forsto jeg først da jeg begynte å arbeide med kildestoffet, sa Sandvik til Adressa 15. desember 2008.

LES ALLE Feedbacks musikkminner