Rockere er ikke nødvendigvis de mest politisk aktive individene på jorda, og de som er det burde kanskje heller ha fokusert mer på musikken sin enn på politikken (Bono, jeg ser på deg!) Men rocken har alltid vært en velegnet måte å ytre sin uenighet på.

Så velegnet at den faktisk selger. Det hadde Norges Rockforbund (NRF. I 2014 omdøpt til Norske Konsertarrangører) innsett.

– Norges Rockforbund mener at rockemusikken nedvurderes av staten. At rockeklubbene får altfor lite statsstøtte i forhold til det de produserer og at de pengene som blir gitt bevilges på feil grunnlag. Grunnen til at rockeklubbene får penger er for å holde ungdommen unna gata og å gi dem noe annet enn å dope seg. Dette mener Norges Rockforbund er en feilvurdering og undervurdering av rock som kultur, sa Gunnar Solheim ved Ungdommens hus til «Tromsø» den 3. november 1988.

«Rock for alle penga»

Derfor arrangerte Ungdommens hus og rockeklubben «Råkkefår» (fancy navn!) rockemønstring hele helga 4.–6. november. Det ble arrangert liknende konserter over hele landet under slagordet «Rock for alle penga!» og tromsøbandene Vinterhagen og Hey Good Looking var invitert til Rockforbundets hovedarrangement i Bodø. De håpte nok for sin egen del å få litt oppmerksomhet fra rikspressen.

«Samfunnsscenen»

Ifølge NRF var det med andre ord på tide at rocken begynte å vokse opp. Da må man vise seg ansvarlig. Kanskje var «Samfunnsscenen» på Folkets Hus (dagens Perspektivet Museum) et forsøk på dette. Det skulle være en scene for «alternativ kultur» med konserter, film og teater på menyen hver fredag og ble lansert med «Rock for alle penga». Samarbeidet mellom Ungdommens hus og Folkets Hus skulle sørge for at man kunne ta inn flere utenbys band ved å senke prisene for den enkelte arrangør og garanterte bandene minst to scener å spille på.

LES OGSÅ: Comebacket som fikk fikk publikum opp på bordene

Variert program

Men hvis Tromsø sendte to av sine rockesluggere til Bodø, hvem skulle så spille i Tromsø?

– Vi har satt sammen et veldig variert program. «99th Floor» fra Oslo er et eldre etablert band med plateutgivelser bak seg, mens de lokale gruppene består av unge, ukjente musikere fra byen og distriktet. Musikken som vil bli spilt varierer fra country til tungrock og hele konserten vil bli tatt opp på video, sa Solheim.

Basert på artikkelens illustrasjonsbilde tør vi vedde på Hilde Barstad og John Espen Snarby var to av disse «unge, ukjente» musikerne. Snarbys musikalske karriere her i Tromsø var i bandene Derelium Brothers, EC Given, Fear, Lazy Zway, og Swan song, mens Barstad spilte trommer og sang for (nesten-) jentebandet Løgn og var med å etablere rockeklubben «Poplosjen» i 1989.

Beklageligvis ble det bare med forhåndsomtalen her i bladet «Tromsø» selv om vi nok burde ha gått på konsert den helga. Er det fremdeles noen som har et gammelt VHS-opptak av denne konserten? Ta kontakt!

Øvrige kilder: Tromsøband – ei komplett lista