Per Eirik Johansen (1959-2014):

Trodde på musikken

Derfor skapte han seg en karriere innenfor den, men kanskje ikke slik som guttungen på bildet trodde.
«SØT HÆVN»: Det er ennå et langt stykke fra starten på Per Eirik Johansens musikalske karriere i punkbandet Søt Hævn rundt begynnelsen av 80-tallet, til den musikkmogulen han skulle bli. På bildet ser vi for øvrig Geir Strand på trommer, Johnny Hansen på gitar og Erik Smith-Meyer på bass. Arkivfoto 
        
            (Foto: Arkivfoto)

«SØT HÆVN»: Det er ennå et langt stykke fra starten på Per Eirik Johansens musikalske karriere i punkbandet Søt Hævn rundt begynnelsen av 80-tallet, til den musikkmogulen han skulle bli. På bildet ser vi for øvrig Geir Strand på trommer, Johnny Hansen på gitar og Erik Smith-Meyer på bass. Arkivfoto  Foto: Arkivfoto

For i Tromsø var Per Eirik Johansen en anarkist, en opprører og en punkrocker, kjent fra band som Bols og Søt Hævn.

I Oslo skulle han bli en musikkbransjemogul, platedirektør og manager. Og ikke minst «norsk musikks våpendrager». For ingen beskyttet artistene sine som han. Denne delen av karrieren startet med artistbyrået Link Unlimited. Det etablerte han sammen med barndomskameraten Trude Rørtveit i 1987.


Ventet 13 timer i kø på a-ha

Men det er ikke så lett å trykke bilder av et band, når bandet ønsker å kontrollere alle bilder som blir tatt av dem. Derfor fokuserer vi på fansen.

 

Påvirket musikkbransjen

Og innen folk hjemme i Tromsø oppdaget hva de drev på med der nede i hovedstaden, var de godt i gang med å påvirke norsk musikkbransje.

– Nå er det afrikansk musikk som er på full fart inn, sa Johansen (den gang 29) og Rørtveit (28) til Nordlys’ Asbjørn Jaklin den 19. november 1988.

Resultatet ble den ukentlige tilstelningen Hot Club Tropicano på Rockefeller med legendariske artister som Kanda Bongo Man på plakaten.


Steinar Albrigtsen:

Da «kongen» møtte The Man in Black

På begynnelsen av 90-tallet gikk det meste riktig vei for Steinar Albrigtsen: Debutplata solgte til diamant, han fikk gode kritikker, «erobret» Rockefeller i Oslo, ble kåret til «countrykongen» i nord og fikk møte «kongen av country»: Johnny Cash.

 

Ikke flinke til å klatre i piper

I løpet av sitt første år hadde Link Unlimited arrangert konserter for både DumDum Boys og YM-stammen. De første internasjonale artistene de hentet til Norge var The Rhythm Sisters fra Leeds. De kom så langt nord som til Midnattsrocken ’88 i Lakselv, visstnok med en spillejobb i Tromsø.

I tillegg hadde den dynamiske duoen fra Tromsø markert seg med samleplata «Norske utslipp» (1988) hvor de hadde ansvar for produksjon og lansering.

– Vi støtter Bellona, men vi er ikke særlig flinke til å klatre i piper for å protestere mot forurensning. Det vi kan er å arrangere konserter og organisere musikk, sa Johansen til Nordlys.


Tzimon «Goldfinger» Barto:

Den klassiske musikkens Lemmy?

Klassisk pianist, dirigent, komponist, forfatter, bodybuilder, poet og filosof. Tzimon Barto har mange føtter å stå på og har vært en kontroversiell figur innenfor den klassiske musikkverden, men ikke i Tromsø.

 

Byen var for liten

Hans virke i Oslo på denne tiden er kanskje et stykke unna Johansens nihilistiske fortid – og lengre skulle det bli, men punkinnstillingen han la for dagen på 70- og 80-tallet, fulgte med på Johansens lass uansett hvor han dro. Men han måtte forlate heimbyen.

– Jeg hadde mange av de samme ideene da jeg bodde i Tromsø, men byen var for liten. Jeg jobbet for å få gode band til Tromsø, men folkene på uteplassene og i avisene hadde jo ikke peiling!

Han medgikk at han støtte på det samme problemet i Oslo, men at det tross alt gikk lettere.

Siden gikk det slag i slag og gradvis arbeidet Per Eirik Johansen seg opp som «norsk platebransjes frontfigur i storhetstiden på slutten av nittitallet», som VGs Thomas Talseth kalte ham i 2014. Vi nevner bare Lene Marlin, Röyksopp, Madrugada, Turboneger, Morten Abel, Jarle Bernhoft, Sondre Lerche og D. D. E som noen av de artistene han jobbet med opp gjennom årene.

Noe sier meg at vi kommer tilbake til Per Eirik Johansen i denne spalta.


iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.