Mzwakhe Mbuli: «Folkets poet» i Tromsø

At musikk anvendt på riktig måte kan ha makt, begynner å bli en vedtatt sannhet. Og når Mzwakhe Mbuli selger til gull hjemme i Sør-Afrika må han gjøre noe rett.
LANGEMANN FENGSLET. IGJEN: Vi kunne ikke finne noen bilder fra Tromsø, men dette bildet kan godt symbolisere Mzwakhe Mbulis liv. Han ble gjentatte ganger arrestert for sitt engasjement mot apartheidregimet. Og i 1997 hevder hans tilhengere at han ble uskyldig dømt av ANC-regjeringen da han snakket ut mot korrupsjonen i denne også. Foto: Pat Hagen, AP/ NTB-Scanpix 
        
            (Foto: PAT HAGEN)

LANGEMANN FENGSLET. IGJEN: Vi kunne ikke finne noen bilder fra Tromsø, men dette bildet kan godt symbolisere Mzwakhe Mbulis liv. Han ble gjentatte ganger arrestert for sitt engasjement mot apartheidregimet. Og i 1997 hevder hans tilhengere at han ble uskyldig dømt av ANC-regjeringen da han snakket ut mot korrupsjonen i denne også. Foto: Pat Hagen, AP/ NTB-Scanpix  Foto: PAT HAGEN

Første gang brorparten av Tromsøs avislesere ble klar over Mbulis eksistens var i 1990 da han endelig hadde blitt innvilget pass slik at han kunne dra på turne. På turnélista sto England, Tyskland, Nederland og fire konserter i Norge.

– Det er en begivenhet at det nå begynner å komme sørafrikanske kulturarbeidere. Mzwakhe Mbuli er så allsidig; poet, musiker, sanger, komponist. Det er svært spesielt at han får reise ut, sa Hanne Bjørklid i Fellesrådet for det sørlige Afrika som organiserte Mbulis norske konserter. I Tromsø skulle han spille på Nobile den 16. november 1990. Det var en fredag, så tromsøværingene var nok klare for heftige jazz-, funk-, reggae- og mbaqangarytmer.

LES OGSÅ: Skremt av flytur over Nord-Norge

Bannlyst og solgte til gull

Årsaken til at hans besøk var en slik begivenhet, var selvfølgelig hans status i Sør-Afrika. Han startet som en gatepoet før han i 1988 solgte til gull med plata «Unbroken Spirit» med bandet Mzwakhe & The Equals. Ikke verst for et band som bare hadde eksistert i ett år og fikk sin første plate, «Change is pain» bannlyst av landets apartheidregime. Mbulis engasjement hadde allerede ført til at han hadde sitt eget klengenavn blant landets politistyrker siden de arresterte ham så ofte. «Die lang mann» (han var 1.80 høy) var beryktet. Og fryktet.

LES OGSÅ: Per Eirik Johansen trodde på musikken

Internasjonalt gjennombrudd

I 1990 skulle imidlertid mye endre seg. Regimet innledet forhandlinger med Nelson Mandelas ANC, Mandela selv ble løslatt (etter totalt 27 år i fengsel) og Mbuli fikk pass. Men bare for et halvt år.

Etter sin internasjonale debut i Berlin hvor han delte scene med Yossou N’dour og Miriam Makeba, kom han endelig til Norge.

– Her kan jeg snakke med folk uten å være mistenksom hele tiden, her kan jeg stole på folk, her sover jeg godt, sa han til pressen da han møtte dem i Oslo.

LES OGSÅ: 40 år siden Ungdomslaget «gjenoppsto»

Uskyldig dømt?

Mbuli vokste opp med mbaqanga-musikken som vokste fram på 60-tallet, inspirert av tradisjonell zulu-musikk, den sørafrikanske musikkstilen «marabi» – designet for å få folk til å danse (og drikke på ulovlige nattklubber) – og amerikansk storbandjazz. Et eklektisk sammensurium, men sjangeren fortsetter å inspirere musikere over hele verden den dag i dag.

Mbuli, som var prest før han fant poesien og mbaqangaen, ble i 1997 dømt for væpnet ran og besittelse av en håndgranat. Hans tilhengere hevder at han ble lurt av landets myndigheter, som på denne tiden var ANC selv. Mbuli kjempet fortsatt mot korrupsjonen som fortsatt preget samfunnet. Selv har han hele tiden hevdet sin egen uskyld. Han ble løslatt i 2004 og samme året ut sin, hittil, siste skive «Mbulism».

Verken «iTromsø» eller «Nordlys» var til stede på konserten på Nobile, men vi hører gjerne fra noen som var det.

LES ALLE Feedbacks musikkminner.